Språk
Å snakke godt norsk er en god start på skolehverdagen. Vanlige fraser for å hilse og ta farvel forventes at barnet kan. Barnet bør også kunne delta i en samtale om enkelt innhold. En viktig forutsetning for en god skolehverdag er at barnet også kan gi uttrykk for egne behov.
Kle av og på seg selv
Ved skoleårets begynnelse bør barnet klare å ta av og på seg yttertøy. Som oftest er det ikke snakk om eget gymtøy, dusjing eller annen form for mer omfattende av- og påkledning. Men å ta av og på seg sko, jakke, hansker/votter, skjerf og lue bør være trent på. Husk at barnet bør ha sko med borrelås eller annen enkel lukkemekanisme hvis det ikke kan knytte skoene selv.
Do-trening
Det viker kanskje banalt, men lærere i barneskolen sier at det faktisk ikke er alle barn som har lært å gå på do alene når de begynner på skolen. Det sier seg selv at læreren ikke kan gå fra hele klassen for å følge enkeltelever på toalettet, så denne ferdigheten bør trenes på i god tid før skolestart. Barnet skal også klare å komme seg til toalettet på egenhånd i tide. I mange barnehager har de gode rutiner på å øve, men som foreldre er vi kanskje for velvillige til å hjelpe at vi gjør oss selv og barnet en bjørnetjeneste. En viktig del av denne ferdigheten handler om grunnleggende forståelse for hygiene. Å tørke seg skikkelig etter et do-besøk, og så huske å vaske hendene grundig er en viktig milepæl.
Sitte stille
Flere barneskolelærere har litt flåsete sagt at det første halve året i skolen handler om å lære barn å sitte i ro. Men det er ikke nødvendigvis så langt fra sannheten. Aldri før har noen forventet at barnet skal sitte i ro over så lang tid som når det begynner på skolen. Klarer baret å sitte i ro i 20 minutter er det et veldig godt utgangspunkt ved skolestart.
Vente på tur
Dette er en viktig ferdighet som krever trening. I skolehverdagen skal barnet gjerne stille i kø for å gå inn i klasserommet, rekke opp hånden og vente på tur til å svare eller snakke, vente på tur til å vaske hendene og så videre. Dette er vanskelig for mange, og det kan være lurt å bruke god tid på å øve.
Dele meg seg
At noe så enkelt som å dele kan oppleves så vanskelig for mange barn kan være vanskelig for voksne å forstå. Men husk at barnet lærer gjennom erfaring.
Konsentrere seg
Det å sitte stille og det å konsentrere seg er to sentrale, men også vanskelige biter som må falle på plass tidlig for at barnet skal finne seg til rette på skolen, trives og lære. Bruk god tid på aktiviteter barnet liker å gjøre. Da vil det også lære å konsentrere seg. Dette er viktig trening før skolestart!
Fysiske ferdigheter
Hinke, hoppe, kaste og motta ball, holde blyanten riktig, bruke saks, betjene cd- og dvd-spiller og enkel bruk av pc lister flere skoler opp som ønsker til hva barnet skal kunne ved skolestart i sine brev til førsteklassingene.
Empati
Forståelse og respekt for andres følelser er viktig i sosial omgang med andre barn. Å kunne sette seg inn i andres tilværelse og ”gå i deres sko” er en kompleks ferdighet. Det gjør det også mye enklere for barnet å få venner.
Spise selv
For de aller fleste er ikke dette noe problem. Barna har øvd seg på dette både hjemme og i barnehage. Men sjekk likevel at barnet klarer å åpne matboks og drikkeflaske. Det er også en fordel at barnet kan bruke skje, gaffel og kniv.
Bokstaver og tall
Hvis barnet viser interesse for bokstaver, tall og lesing før skolestart er det ingenting i veien for å begynne læringen før. Ved skolestart kan noen barn lese, men de fleste skoler ønsker at barn i det minste kjenner til bokstaver, kan navnet på noen av dem og vet hva de brukes til. Det er en stor fordel om barnet kan skrive sitt eget navn. Det forventes at barnet kan telle minst til ti, og at det også skjønner hva tallene innebærer av mengde og antall.
Former og farger
Barn som kan tegne enkle figurer som for eksempel firkant, trekant og sirkel har gode forutsetninger ved skolestart. Det er også bra om barnet kan tegne et menneske. Barnet bør kjenne de vanligste fargene og bruke riktig navn på dem. Å kunne sortere noe etter farge eller størrelse er også en god egenskap.
Historier
Barnet bør vite hvordan man leser i en bok, selv om det ikke mestrer ferdigheten selv ennå. Det er fint om barnet kan gjenfortelle en historie det har lyttet til, og gjerne også selv fortelle en kort historie. Barnets evne til å lytte til høytlesning er også viktig. Mye av læringen i skolen skjer ved å lytte.
Sanger, rim og regler
En felles referanse til norske barnesanger, rim og regler er godt å ha med seg ved skolestart. Ofte møter barn igjen sanger og vers det kjenner hjemmefra eller fra barnehagen. Det gir både en følelse av fellesskap, mestring og fellesskap.
Tidsbegrep
Forståelse av tid er komplekst og abstrakt og vanskelig for barn å forstå. Gjør det så enkelt du kan. Hva spiste vi til middag i går? Hvem skal vi besøke i helgen? Ved å snakke om ting i fortid og fremtid lærer barnet både tidsbegreper, forståelse av tid og ulik bøying av språket.
Planlegging
Fra å være styrt av andre mennesker eller egne impulser, skal barnet nå kunne klare å få oversikt over og planlegge en kort arbeidsøkt. Det høres kanskje vanskelig ut, men det kan konkret dreie seg om at barnet bestemmer seg for å fargelegge, finner en side i maleboken det ønsker å fargelegge, og utfører fargeleggingen.
Forstå og følge instrukser
Skolehverdagen består av mange beskjeder og instrukser, særlig når en aktivitet skal avsluttes og en ny påbegynnes. Det samme gjelder når felles oppgaver presenteres eller barna får beskjeder i fellesskap. Hvis barnet forstår slike instruksjoner og beskjeder har det et godt grunnlag.
Delta i gruppeaktiviteter
Er barnet av typen som helst leker for seg selv, er det greit. Det er også lov å være sjenert. Men barnet må likevel kunne fungere og delta aktivt i en gruppe. Bruk tiden før skolestart til å ta med barnet på aktiviteter og arrangement der det er andre barn til stede, og oppfordre dem til å delta med deg trygt tilstede. Det øker selvtilliten.