– Det er fire viktige utfordringer ved skolestart. For det første er en del ting annerledes. Barna har vært konger og dronninger som de eldste i barnehagen – nå er de minst. Det er mildt sagt en brå overgang for noen. For det andre er det mye mindre frilek, og barna skal forholde seg til klokka. For det tredje skal de bli kjent med mange nye mennesker og bygninger. Mange barn synes at skolebygningene er skummelt store. For det fjerde stilles det større krav til barna både sosialt og intellektuelt, sier Stein Erik Ulvund, professor i pedagogikk ved Universitetet i Oslo og forfatter av blant annet ”Forstå barnet ditt 5-8”.
Etter noen dager eller uker på SFO, virker skolestarten mindre brå enn den kanskje var da foreldrene var små. Men bak de små kroppene med digre sekker, står det ofte en bekymret mor og far.
– Det er ofte lettest for de sosiale og utadvendte barna å finne seg til rette på skolen. Særlig om de i tillegg er snille mot andre og hjelpsomme. Slike barn får lett venner, sier Ulvund.
Men han sier at det ikke trenger å være noe problem at barnet er sjenert eller tilbaketrukket.
– Det er viktig å lære barn å vise empati. Gir de i tillegg komplimenter er det bra. Positive barn har klart en fordel, sier han.
Første skoledag er en dag som huskes. La barnet stolt få møte opp i fine klær med flott sekk og pennal. Ta med barnet ut på middag eller spis kake. Slik legger du til rette for at første skoledag blir et godt minne for barnet.
Det sosiale er viktigst
Trivsel er den viktigste faktoren for læring. Dette er også ofte det foreldre er mest bekymret for – vil barnet få venner på skolen? Allerede på førskoledagen i vår, ble foreldre oppfordret til å ta kontakt med andre i klassen som bor i nærheten for å bli kjent. Men det er ikke for seint ennå.
– Alle barn trenger én venn. Det er viktig at de har noen å være sammen med på skolen, sier Ulvund.
Å la barna treffe andre barn i klassen på hjemmebane er noe av det lureste du kan gjøre.
Lærer Nina Wathne har spesialisert seg på første klasse, og har et nytt kull hvert år på Våland skole i Stavanger. Hun sier at selv om læreplanen vektlegger læring fra dag én, er det sosiale i fokus de første ukene.
– Ja, det sosiale er viktigst i begynnelsen. Vi jobber med klassetilhørighet, å skape trygghet, og legger til rette for å bli kjent med hverandre. Vi rullerer på hvem som sitter ved siden av hverandre, deler opp i grupper og øver på å vente på tur. Men det er klart, det er en fin balanse mellom å introdusere nye mennesker og å skape forvirring, sier hun.
At barnet kjenner noen i klassen er en klar fordel. Men Wathne forteller at de bruker mye tid på at barna skal bli kjent med de andre også – ikke bare holde seg til dem de allerede er trygge på.
– Men foreldre trenger ikke å være redde om ikke alt går bra med en gang. Det går gjerne bedre enn du tror, sier Wathne.
At barnet leker alene når du henter det på SFO, trenger ikke å være grunn til bekymring.
– Det betyr ikke nødvendigvis at barnet ikke har venner, eller at det har vært alene hele dagen. Noen barn trenger en time for seg selv iblant – akkurat som oss voksne, sier hun.
Wathne legger til at de aller fleste barn får venner i løpet av første skoleår.
– Vi ser fort hvem som ikke finner ut av det. Vi hjelper til så godt vi kan, med ekstra støtte og oppmuntring. Men da må vi huske på at trivsel er det viktigste. Kanskje trenger ikke barnet en bestevenn. Det er vi voksne som mener at de gjør det. Noen har behov for å være litt for seg selv, sier hun.
Wathne forteller at det ofte er noen som flytter til området like før skolestart, og at de som lærere passer litt ekstra på at disse finner seg noen å leke med.