Lærer sjeldne ordKitt er Gobokens spesialist på barn og lesing og forteller at dette skyldes at selv barnebøker inneholder flere sjeldne ord enn dem vi bruker i dagligtale med barna våre. Og det er nettopp mengden ord barnet får høre i løpet av de første årene som er avgjørende for framtidige leseferdigheter.
– Å lese for barna eller barnebarna sine er i tillegg til å være en koselig måte å være sammen på, utrolig nyttig for barnas utvikling. Barna får høre nye ord, de lærer å lytte og selv assosiere og knytte sammen det de hører, sier Kitt.
Studier som PIRLS-undersøkelsen viser at skolen og lærerne har overraskende liten innvirkning på språkutviklingen og språkforståelsen. Grunnlaget legges allerede i førskolealderen og barn som har blitt lest for har et stort forsprang i forhold til andre barn.
Jim Trelease, forfatteren bak bestselleren ”The Read-Aloud Handbook” sier det godt: ”Om barnet aldri har hørt ordet, vil barnet aldri si det, og hvis du aldri har hørt det eller sagt det, er det ganske vanskelig å lese det og skrive det.”
5 tips for leselykke:
- Følg barnets signaler og ta utgangspunkt i det som fenger barnet. Det er ikke nødvendig å lese boken ord for ord. Les gjerne boken bakfra og framover, eller hopp over sider.
- Utvid samtalen hvis barnet er spesielt oppmerksom på noe. Ha en dialog rundt boken om mulig – prat om innholdet i stedet for å bare lese.
- Snakk med din ”foreldrestemme” med god samvittighet – bruk syngende toneleie, dra ut vokalene og la konsonantene få smelle litt; ”Se puuuuusekatten!” Barnet ditt vil elske det!
- Pek og still barnet spørsmål om det dere ser. Prat om egne erfaringer som tekst og illustrasjoner inspirerer til.
- Bytt stilling hvis barnet er urolig. Avslutt lesingen når barnet har fått nok – selv om det bare er et par minutter. Prøv heller igjen senere.
– Leseglede økes minutt for minutt, side for side, dag for dag, oppmuntrer Kitt.