4. Si morsomme rim, regler og tungevridereSlike vers gir både god språktrening og trening av snakketøyet og lattermusklene. ”Akka bakka bonka rakka etla metla sjong dong filifjong, issa bissa topp, stopp.” er ett eksempel. Et annet er ”Ole Dole doff, kinkeliane koff, koffeliane birkebane, Ole Dole Doff”. Kanskje husker du den med Ibsens ripsbusker og?
5. Se på bilder sammenEnten dere har bildene i album, i ramme eller på skjerm elsker barn å se på bilder av seg selv og dem de kjenner. Snakk om hvem de er, hva de gjør nå, fortell historien rundt hvorfor bildet ble tatt, og inviter barnet til å dele sine minner.
6. Lytt til barnetDet er ikke alltid foreldre helt forstår hva barnet prøver å si. Gjenta gjerne med egne ord for å høre om det stemmer overens. Barn har behov for å bli verdsatt og forstått, og ved å engasjere deg i hva det ønsker å si deg viser du at det barnet sier er viktig. La alltid barnet snakke ferdig før du eventuelt korrigerer språket. Som oftest er det beste å gjenta med riktige ord, ikke påpeke at barnet sa feil.
7. Oppmuntre til dialogHelt fra fødselen av lærer barn å svare på det foreldrene sier. Dette er ikke mindre viktig etter hvert som barnet blir eldre. Legg inn gode pustepauser i det du forteller barnet, slik at det kan få mulighet til å komme med sine spørsmål eller betraktninger.
8. Lek rollelekKle dere ut, lek med dukker og bamser, lag lekemat, inviter til bamsepiknik i hagen eller lag bursdagsselskap for dukken. Dette er både morsom lek og god trening i sosial kommunikasjon. Å leke at du, barnet eller bamsene går til legen eller tannlegen kan dessuten være god forberedelse hvis du vet at barnet snart skal til tannlegen eller legen.
9. Tegn en historieTegning er også språk. Og hvis du lytter og observerer men barnet tegner, oppdager du gjerne at barnet både snakker og synger mens det tegner. Oppmuntre barnet til å fortelle hva det tegner. Du får kanskje en hel historie – eller flere. For ofte blir tegningen og historien til parallelt. Barnet har ikke nødvendigvis tenkt gjennom hva det skulle tegne på forhånd, og motivet blir til etter hvert. Kanskje forandrer det seg flere ganger underveis også. Når tegningen er ferdig, er ofte historien også ferdig. Derfor syns mange barn det er vanskelig å forklare hva det har tegnet en stund etter at tegningen er ferdig. Du kan også be barnet tegne mens dere hører på musikk eller en historie. Eller oppmuntre barnet til å tegne fra en bok dere nettopp har lest, eller fra favorittboken til barnet.
10. Utforsk motsetninger i praksisForskjellen på høy og lav, lite og mye, høyre og venstre, opp og ned blir mye enklere å forstå hvis det blir illustrert i praksis. Her er det et hav av muligheter. Se hvor små dere kan gjøre dere, og strekk dere deretter helt opp mot taket. Illustrer mengde ved bruk av noe barnet liker – enten det er lørdagsgodtet eller leker. Du får en sjokoladebit, mens jeg har mange – eller omvendt.
11. Lag nye ord og tulleordFinn på morsomme tulleord sammen. Det stimulerer både språkforståelse, uttale og fantasi. Å si ”superduperintergalaktiskromrakett” kan for eksempel både være lærerikt og morsomt å si. Samtidig får barnet trening i å bruke stadig lengre ord. ”Bæsjeprompetiss” etterfulgt av fnising må man tåle. Noen ordentlige ord høres nesten ut som tulleord. Klorofyll, for eksempel. Velg deg ut noen og forklar hva de betyr.
12. Følg barnets instrukserLa barnet være regissør for en stund. Det barnet sier du skal gjøre, gjør du. Be om konkret og utfyllende beskrivelse av oppgavene.
13. Klipp og limKlipp ut bilder fra gamle blader og lag morsomme illustrasjoner. For eksempel: lim inn en hund i en bil slik at det ser ut som om hunden kjører bilen. Hjelp barnet med å forklare hva som er feil med bildet.
14. Lek ”Jeg ser”Denne leken er morsom både hjemme, på tur og i bilen. ”Jeg ser noe rundt på veggen som forteller hvor mye tiden er”, for eksempel.
15. Skriv ned historieneNår barn forteller små historier, kan det være morsomt å skrive dem ned samtidig som barnet forteller. Både fordi det blir et minne, men også fordi barnet lettere forstår sammenhengen mellom muntlig og skriftlig språk.
16. Lag handlelapp sammenTa barnet med i planlegging av innkjøp. Er det noe barnet kommer på at vi trenger? Hvilken frukt må vi huske å handle inn? Skal barnet i bursdag til en venn så spør gjerne: Hva tror du Trym ønsker deg til bursdagen?
Kilder: Les! (Sandviks AS), nhi.no, klikk.no, Universitetet i Oslo (Kari-Anne B. Næss, Logoped MNLL/Master i spes.ped/ Doktorgradsstipendiat)