Spedbarn og småbarn trenger ofte hjelp til å samle sin oppmerksomhet. Dette kan du hjelpe dem med ved å påkalle og lede deres oppmerksomhet mot ting i omgivelsene. Du kan si: “Se her…” og vise frem det du ønsker barnet skal oppleve. Eller du kan selv justere deg til det barnet er opptatt av. Uten en felles opplevelse av ting i omgivelsene er det vanskelig å snakke og handle sammen. Ofte har det vist seg at barnet er opptatt av én ting og foreldrene en annen. Felles gjensidig oppmerksomhet er en forutsetning for god kontakt og kommunikasjon.
Hjelp barnet med å samle sin oppmerksomhet
Hjelp barnet med å samle sin oppmerksomhet, slik at dere har en felles opplevelse av ting i omgivelsene.
Som foreldre kan vi hjelpe barnet til å fokusere på ting som vi synes er viktige å legge merke til f. eks. ute i naturen. “Ser du fuglen i treet der?”, “Se på alle maurene under steinen her!” Det er ikke grenser for hva en kan finne av ulike ting å fokusere på både inne og ute i naturen. Det som kanskje er viktig å huske på er at unger ikke nødvendigvis trenger å dra langt av sted for å oppleve noe nytt og annerledes. En liten tur i uberørt natur gir mange nye inntrykk i et barnesinn. Har en da med seg litt niste og saft, kan noen timer i ro og fred med foreldrene være en fin og avstressende stund for begge parter. Det er feil å tro at en må dra i en opplevelsespark for å oppleve noe sammen.
Motsatt blir det hvis man distraherer og forvirrer barnet med motstridende stimuli. Det er viktig at den voksne kan hjelpe barnet til en markert avslutning på det barnet holder på med, slik at det ikke blir revet ut av en aktivitet uten forberedelse. En markert avslutning er avgjørende for å gi en opplevelse av å ha fullført og dermed mestret. Barn som sjelden får fullført sine prosjekter, har en tendens til å starte mange prosjekter som ikke blir fullført. Barnet kan dermed få en adferd som lett kan vurderes som for aktiv.