- Vi vil ha flest mulig kjønnsnøytrale leker
- Hittil i 2009 vil jeg karakterisere 6 av 8 Happy Meal-program for kjønnsnøytrale. Vi har blant annet hatt klassiske brettspill og leker knyttet opp mot populære filmer som Istid 3 og Night at museum 2. De to som jeg ikke vil karakterisere som kjønnsnøytrale har vært Spiderman sammen med Hello Kitty og Transformers sammen med Little Pet Shop.
|
Finnes det egentlig jente- og gutteleker? |
- Kommer dere til å satse på kjønnsnøytrale leker i fremtiden?
- I Norge vil vi fortsette med å tilstrebe å ha flest mulig kjønnsnøytrale Happy Meal-leker, men det viktigste for oss vil fortsatt være å ha trygge, gode leker som er likt av både foreldre og barn.
- Får dere reaksjonar fra foreldre på at de får spørsmålet ”gutt eller jente” i det de bestiller?
- V kaller det ikke for jente- og gutteleker internt hos oss. Våre ansatte blir fortalt at de skal spørre foreldre og barn om hvilken av de to lekene som man kan velge mellom de ønsker seg. Med 3500 ansatte kan det allikevel hende at det ved noen tilfeller blir omtalt som gutte- eller jenteleker. Så vi arbeider kontinuerlig med å lære opp våre ansatte i denne prosedyren for å kunne gi barn og foreldre et åpent valg. Vi har ikke registrert noen klager hos oss fra kunder vedrørende gutte- eller jenteleker i år, sier Moksnes til Babyverden.
Er vi bevisste på våre holdninger?
Rampete jenter og uskyldige gutter? Snille jenter og bråkete gutter?Men er våre holdninger til kjønn bevisste eller ubevisste?
Lisbeth Fjeldvær har en gutt på 2 år og 4 måneder. Hun har bevisst gitt sin sønn tilgang til både biler og dukker.
- Det er motorsykler, biler, gravemaskiner og verktøy som er det store! Men han har alltid hatt tilgang på dukker og bamser osv, det har jeg vært veldig bevisst på. Han har likevel funnet sine favoritter, og dukker er ikke blant dem. Da jeg var gravid med hans lillesøster, var dukker mer interessant. Da ønsket han gjerne å skifte på den, gi den mat og legge den til å sove. Men etter at lillesøsteren kom til verden, var dukken glemt, forteller Lisbeth til Babyverden.
Tobias elsker kjolen sin!
|
Tobias (3) i Hello Kitty-kjolen sin. |
Hos Trine Arnesen har godgutten Tobias (3) gått et skritt lengre.
-Han har bestandig vært opptatt av leppepomader, sminkekoster og alt som rørte seg i mammas sminkepung - og har følgelig fått lov å prøve. I april begynte han å mase på kjole: "schole mamma, schole.. jeg ha på schole..", så til slutt dro jeg på HM, kjøpte en rød og hvitstripete hello-kittykjole, og overrakte den til han etter barnehagen.
Den kvelden spiste han kveldsmat med andakt - iført ny, rød kjole, mammas armbånd og klokke..
Han går med kjolen flere ganger i uka, vrenger av seg klærna når han kommer hjem fra barnehagen og henter kjolen sin.. Sover med den om natta også - og er kjempefornøyd. Tobias har imidlertid mange typer leker – både ting med fres og fart i, og leker som innbyr til roligere lek. Da han var med mamma på skolen, hadde han med en ”skrike-dukke” og dukkevogn, og trillet rundt.
- Så fikk han dukken til å gråte. Da kastet han dukken plutselig i en benk og ropte "FORGRØMMADE UNGE!", før han puttet den i vogna og trillet videre…En noe spesiell gutt, min lille Tobias altså.. Om han har blitt påvirket av å bo alene med mamman sin i to år vet jeg ikke, men mannen i huset er ikke spesielt fornøyd med at jeg kjøpte kjole til ham. Ellers er han typisk 3 år gammel gutt, springer rundt og hyler og fekter med sverd, spiller fotball og sloss med de andre guttene i barnehagen, forteller Trine til Babyverden.
Engasjerende tema hos foreldre
På Babyverdens diskusjonsforum har jenter/gutter-temaet engasjert. Her følger noen av innleggene:
”Vi jobbet med dette i barnehagen og det er tydlige å se at både ansatte og foreldre ubevisst oppfører seg anderledes mot gutter og jenter. Tror vi påvirker mye mer enn vi tror.”
”Ser jo veldig forskjell på dattra og sønnen min, jenta er veldig jentete, og gutten veldig guttete, men de leker med begge typer leker begge to, bare på en litt annen måte. Snuppa kan finne på å kjøre pent og forsiktig rundt med biler, gjerne vaske dem og steller litt, og Tassen igjen kan putte dukka i dukkevognen og kræsje den i veggen”.
”Standarden er jo satt med en gang en får vite kjønnet, blir det gutt går man i butikken og ser etter blått tøy, om det blir jente ser vi på det rosa.”
|
Blått, blått, blått! Kan det være en gutt? |
”UTEN påvirkning - slipp løs ungen i lekebutikk og se hva som han/hun leker til først.”
”Min sønn har rosa dukkevogn som han valgte ut selv, "det er min bil, sa han" og var storfornøyd. Jeg har alltid vært oppmerksom på at han skal ha "rosa" innspill i hverdagen, som pysj, sengesett, smokker o.l.. jeg vil ikke han skal påvirkes av disse fargekodene samfunnet har pålagt oss. Men han er gutt med stor G, alt med hjul er det kuleste som finnes..”
”Tror vi er så dypt forankret i vår kultur at vi ikke klarer å gi barn en kjønnsnøytral oppdragelse. Samtidig tror jeg at visse "trender" er basert på biologiske forskjeller, og ikke oppdragelse.”
|
Rosa, rosa, rosa! Kan det være en jente? |
Kjønn og likestillingÅ oppdra et barn, er vanligvis en oppgave man deler med flere parter – ikke minst barnehagens personell. Derfor er naturligvis deres tilnærming til temaet avgjørende for ditt barns hverdag. Mange mener en jevnere kjønnsfordeling i barnehagepersonellet kan være positivt – for både jentene og guttene.
Da Dampsentralen barnehage i Drammen fikk Kunnskapsdepartementets
Likestillingspris (ekstern link) i fjor, var nettopp kjønnsbalansen og arbeidet for å holde på mennene noe av det som ble vektlagt. Hos
Menn i Barnehagen kan du lese mer om likestilling og hvilke barnehager som er med i prosjektet for å oppnå bedre kjønnsbalanse.
Også prosjektet
Gender Loops kan være verdt å sjekke ut. Gender Loops jobber for at kjønn og likestillingsspørsmål blir en mer integrert del av førskolelærerutdanningen, samt barnehagenes tilbud. Tanken er at økt kompetanse hos studentenes kan bidra til en forbedret likestillingssituasjon i barnehagene.
På Gender Loops nettsted slås det fast at kjønn og likestilling ikke skal behandles som en separat problemstilling eller et separat tema, men integreres på alle områder og nivåer.