Klare-selv-fasen har å gjøre med utviklingen av selvet. Barnets oppfatning av at det er et selvstendig vesen begynner å ta form mye tidligere, fra det oppdager at det kan påvirke andre menneskers atferd ved for eksempel å gråte eller å smile.
– Klare selv!

Når barnet er rundt halvannet år, vil det få en klarere forståelse av hvem det er. Du vil kanskje merke at barnet ønsker å ”klare selv” uten foreldrenes innblanding. Det kan sette din tålmodighet på prøve, men du vil også få gleden av å se et barn som stadig søker – og takler – nye utfordringer.
Klare-selv-fasen har å gjøre med utviklingen av selvet. Barnets oppfatning av at det er et selvstendig vesen begynner å ta form mye tidligere, fra det oppdager at det kan påvirke andre menneskers atferd ved for eksempel å gråte eller å smile.
For noen foreldre blir klare-selv-fasen en prøvelse med mange daglige episoder rundt barnets forsøk på å beherske mer eller mindre vanskelige ferdigheter. Andre opplever at barnet kan være ganske tilfreds med å la foreldrene assistere med det meste.
I klare-selv-fasen skjer det ofte at iveren etter å løse nye oppgaver ikke står i forhold til barnets evner. Det å mislykkes kan føre til stor frustrasjon, og ikke så sjelden raserianfall. Din oppgave er å legge til rette for at barnet skal greie å mestre de oppgavene det lager for seg selv, uten at du overtar helt og skaper inntrykk av at det er du som ordner opp. Barnet må få anledning til å lykkes – gang på gang. Det er godt for barnet at det stadig opplever at det klarer noe nytt, og at det får leke med gjenstander som det greier å bruke. Slik legges grunnlaget for barnets selvtillit, troen på at det kan mestre ting på egen hånd.
![]() | Oppmerksomhet for hva? Du skal selvfølgelig vise at du deler barnets glede når det mestrer nye ferdigheter, både applaus og gratulasjonsklemmer er på sin plass. Men i ”øvingsprosessen” bør du ikke gi barnet inntrykk av at det er viktig for deg at det lærer å kle på seg selv, lærer å gå trapper eller greier å kaste ballen langt. |
Kilder:
- Hiranandani, Veera: Barnets utvikling. Milepæler fra 0–6 år. Sandvik 2006
- Juul, Jesper: Ditt kompetente barn. Pedagogisk Forum 1996
- Manneche, Vibeke: Aschehougs store bok om barnet. Aschehoug 2002
- Misvær, Nina: Cappelens store bok om barnet 0–6 år. Cappelen 2005
- Ulvund, Stein Erik: Forstå barnet ditt 0–2 år. 2. utgave. Cappelen 2004