Klare-selv-fasen har å gjøre med utviklingen av selvet. Barnets oppfatning av at det er et selvstendig vesen begynner å ta form mye tidligere, fra det oppdager at det kan påvirke andre menneskers atferd ved for eksempel å gråte eller å smile.
– Klare selv!
Når barnet er rundt halvannet år, vil det få en klarere forståelse av hvem det er. Du vil kanskje merke at barnet ønsker å ”klare selv” uten foreldrenes innblanding. Det kan sette din tålmodighet på prøve, men du vil også få gleden av å se et barn som stadig søker – og takler – nye utfordringer.
Klare-selv-fasen har å gjøre med utviklingen av selvet. Barnets oppfatning av at det er et selvstendig vesen begynner å ta form mye tidligere, fra det oppdager at det kan påvirke andre menneskers atferd ved for eksempel å gråte eller å smile.
For noen foreldre blir klare-selv-fasen en prøvelse med mange daglige episoder rundt barnets forsøk på å beherske mer eller mindre vanskelige ferdigheter. Andre opplever at barnet kan være ganske tilfreds med å la foreldrene assistere med det meste.
I klare-selv-fasen skjer det ofte at iveren etter å løse nye oppgaver ikke står i forhold til barnets evner. Det å mislykkes kan føre til stor frustrasjon, og ikke så sjelden raserianfall. Din oppgave er å legge til rette for at barnet skal greie å mestre de oppgavene det lager for seg selv, uten at du overtar helt og skaper inntrykk av at det er du som ordner opp. Barnet må få anledning til å lykkes – gang på gang. Det er godt for barnet at det stadig opplever at det klarer noe nytt, og at det får leke med gjenstander som det greier å bruke. Slik legges grunnlaget for barnets selvtillit, troen på at det kan mestre ting på egen hånd.
Oppmerksomhet for hva? Du skal selvfølgelig vise at du deler barnets glede når det mestrer nye ferdigheter, både applaus og gratulasjonsklemmer er på sin plass. Men i ”øvingsprosessen” bør du ikke gi barnet inntrykk av at det er viktig for deg at det lærer å kle på seg selv, lærer å gå trapper eller greier å kaste ballen langt. |
Kilder:
- Hiranandani, Veera: Barnets utvikling. Milepæler fra 0–6 år. Sandvik 2006
- Juul, Jesper: Ditt kompetente barn. Pedagogisk Forum 1996
- Manneche, Vibeke: Aschehougs store bok om barnet. Aschehoug 2002
- Misvær, Nina: Cappelens store bok om barnet 0–6 år. Cappelen 2005
- Ulvund, Stein Erik: Forstå barnet ditt 0–2 år. 2. utgave. Cappelen 2004