BabyLek og læringiPad-en er gull verdt for barna!

iPad-en er gull verdt for barna!

Lek på iPad krever lite opplæring – faktisk er det ofte barna som må vise de voksne. Illustrasjonsfoto: Maren Eriksen
Av Maren Eriksen 2486 Sist oppdatert 06.08.12
En av fem småtasser under skolealder leker på nettbrett – og det gjør ikke noe. Brukt på riktig måte kan iPad være både gøy og et viktig læringsmiddel for barna.

Like før eldstemann fylte fire, ga Maria Dalby den gamle mac-en til sønnen, og kjøpte inn barnemus og morsomme spill.

– Men han var lite interessert og måtte ha hjelp for å klare det. Den ble aldri brukt noe særlig.

Det er for de yngste at nettbrett er revolusjonerende.

– Nettbrett er unike fordi barn ikke trenger å beherske tastatur eller mus for å ta mediet i bruk. Jeg skjønner godt at det er appellerende for barn, og den umiddelbare responsen barna får i bruk fører gjerne til ytterligere utforsking, sier forsker og førskolelærer Barbro Hardersen.

Sammen med kollega Gréta Björk Gudmundsdottir har hun utarbeidet rapporten ”Småbarns digitale univers”. De har studert tilgang til og bruk av digitale enheter på fritiden blant barn i alderen 0 til 6 år, for Senter for IKT i utdanningen.

I 2011 hadde 23 prosent av barna i alderen 0-6 år tilgang til nettbrett, og 14 prosent av ettåringene hadde brukt et slikt.

Marias eldste sønn, Dag, har egen mac, men leker helst på iPad’en. Foto: privat

Barnas iPad
I november i fjor fikk Marias familie iPad.

– Det var jeg som ønsket meg iPad. Jeg hadde en forestilling om at den ville gjøre livet mitt mye lettere. Den kunne jeg jo lett ha med meg overalt – i motsetning til pc-en, sier hun.

Den ble fort populær, og Maria blogget selv om å være hektet på iPad – sammen med barna. Men for henne har ikke iPad-en utgjort den store forskjellen som hun hadde trodd. Det har den derimot gjort for barna.

– Det iPad-en er best på er jo ikke det vi voksne trenger den til. Som for eksempel å skrive mail. Men den er god på det barna liker, sier hun.

Marias yngste sønn var da 1 ½ år, og i løpet av kort tid kunne han finne fram til sin favoritt-app på iPad-en og leke seg uten hjelp.

– Det er greit når de ikke trenger annet enn å bruke fingeren og kjenne igjen symboler. Dessuten virker den umiddelbart. Du slipper å vente på en treg oppstart, sier Maria.

Hun er ikke alene om å synes at barns bruk av digitale medier er bra. 6 av 10 foreldre i IKT-senterets undersøkelse er svært positive, og 7 av 10 mener barna får med seg noe verdifullt gjennom bruk av digitale medier.

Barbro Hardersen

La barnet være eksperten
Når barna intuitivt skjønner hvordan mediet skal brukes, tar det ofte ikke lang tid før de kan det bedre enn foreldrene. Men Hardersen mener det ikke er grunn til bekymring om det skjer.

– La gjerne barna være eksperter. Men vær interessert i hva de gjør. Be dem gjerne fortelle hva som skjer og hva det er som gjør at de liker det så godt. Nettbrettet kan være en inngang til en god samtale. Delta, og la barna reflektere over egen mediebruk, råder hun.

At barna gjør ting du ikke skjønner bæret av, trenger ikke å være et problem, så lenge dere har et gjennomtenkt forhold til hva som er ok bruk.

– Det er vanskelig å ha oversikt over alle tilbud på nettbrettet, men det er jo som oftest de voksne som bestemmer hvilke applikasjoner som lastes ned. Det er viktig at foreldrene tar seg tid til å sette seg inn i innhodet, før man slipper til barna, sier Hardersen.

Hun anbefaler foreldre å tenke gjennom eget mediebruk. Hvor lenge sitter du foran skjermen når du er sammen med barna? Hvordan er du som mediebruker selv?

– Foreldre har dessuten masse livserfaring; fleste vet jo forskjell på rett og galt. Men det er viktig med sunn skepsis, og at barna har en tilstedeværende og nysgjerrig voksen å henvende seg til, sier Hardersen.

Velg gode apper
Marias barn leker mest med apper, og hun leter gjerne etter gode gratis-apper, eller tester ut gratisversjonen før hun kjører en app. Det mest populære har vært puslespill og lydbøker, men både Maria og den eldste sønnen er hekta på et hotellspill.

– De kan sitte konsentrert med apper på iPad-en lenger enn det meste annet, sier hun.

Hun er bevisst på at det skal være et element av læring i det barna driver med på iPad-en, og har funnet spill som handler om bokstaver, tall og dyrelyder til barna.

– I barnehagen skal barn introduseres til bokstaver og matte, men de skal også få erfaringer som skal være med på å utvikle barnas digitale kompetanse. På et nettbrett kan alt dette kombineres, sier Hardersen.

Stadig flere barnehager bruker i dag nettbrett, og Hardersen oppfordrer til å foreslå det for din barnehage om de ikke allerede bruker det.

– Barnehagene kan bestille en gratis oppstartspakke i digital kompetanse med veileder utviklet av ikt-senteret. Den heter Superetterforskerne og er tilpasset de yngste. Superetterforskerne handler om å oppmuntre og veilede barn og voksne som gjennomtenkte medieaktører, sier Hardersen.

La barna spille ferdig!
Både i barnehagen og hjemme, setter vi gjerne tidsbegrensning på barnas mediebruk. Men å si at barnet får ti minutter på seg, er ikke alltid det beste.

– La heller barnet få spille ett brett eller en sekvens ferdig. Det er ofte da man ser læringsrekken. Men avtal på forhånd, så unngår man forhandlinger. Snakk gjerne sammen med en gang etterpå - da er det som regel lettere å få innblikk i læringsprosessene og kan bygge videre på disse, sier Hardersen.

I ”Småbarns digitale univers” viser det seg at medier stjeler lite av barns fritid. Faktisk blir mer enn 90 prosent av tiden fremdeles brukt til frilek. Tid brukt på nettbrett i stedet for dvd, gir ifølge Hardersen mer mestringsfølelse.

– Nettbrett er ofte mer aktivt, mener hun.

Men det er greit å innføre regler om bruk fra et tidlig tidspunkt. Og det kan være lurt å la barna leke med app-er eller trygge spillsider i stedet for surfe på internett – da vet du hva de gjør.

– Men ta likevel samtalen om hva som er ok og ikke på Internett, og hva de skal gjøre om de ramler borti noe de ikke skulle. Sørg for at barna føler det er trygt å komme til foreldrene hvis de opplever noe ubehagelig, råder Hardersen.

Sosial lek på iPad
Lek på iPad er ikke asosialt, mener Maria.

– Nei, det blir ofte en sosial aktivitet. De yngre ser på når de store spiller og så går iPad-en på rundgang. I hvert fall som regel, sier hun.

Det er Hardersen enig i.

– Ved å leke på nettbrett sammen får barna viktig sosial trening, de opplever ting sammen, viser hverandre, lærer bort og venter på tur, sier hun.

Ta med ut på tur
Dessuten trenger ikke teknologi kun å brukes innendørs. Hardersen sier det kun er fantasien som setter en stopper for hva nettbrett kan brukes til.

– Ta den med på tur og la barna få ta bilder. Da får du et godt innblikk i hva barnet er opptatt av. Bruk den til å finne navn på dyr og blomster dere ser når dere er på tur – det kan jo hende dere lærer noe begge to, sier hun.

Tar dere bilder på tur, kan dere skrive dem ut, lage en fotobok eller leke med en app hvor dere kan manipulere bildene, foreslår Hardersen.

Maria har selv med iPad-en i vesken når hun skal ut på noe med barna – enten det er en biltur, på Danmarksbåten eller på kafé. Blir barna urolige, senker roen seg som regel når iPad-en kommer fram.

– Så holder de ut litt lenger, sier Maria.

Ta de etiske diskusjonene
Teknologi er viktig i samfunnet i dag. Mye viktigere enn tidligere, og Hardersen tror fokuset om en stund vil dreie til en ny dings som kommer på banen. Men hun synes ikke foreldre trenger å være redd for ny teknologi.

– La teknologien være verktøy for samtaler. ”Hvis jeg tar et bilde av deg, hvem eier bildet da?”, ”Er det greit for deg om jeg deler et bilde du ikke liker av deg med andre?” Slike etiske refleksjoner gir bevisste mediebrukere, sier Hardersen.

Og det kan gi aha-opplevelser for foreldre flest som gjerne deler bilder på Facebook eller andre steder, uten å tenke nøye gjennom det først.

– Foreldre må være gode rollemodeller. De kan ikke forvente at barnet viser respekt om de ikke gjør det selv, sier hun.

Maria ønsker å introdusere barna for digitale medier tidlig. Her prøver minstemann, Bror, seg bare ett år gammel. Foto: privat

Maria forteller at de voksne alltid er i nærheten når barna leker på iPad-en. Det stemmer godt overens med funnene i undersøkelsen til Senter for IKT i utdanningen.

Verdifullt innsyn i andre kulturer
Barn spør om mye – utrolig mye. Da kan iPad-en være god å ha. Den er også en god inngang til å fortelle og vise fra andre kulturer.

– iPad-en er et redskap for oss voksne. En måte å underholde barna på når de kjeder seg. Men den er også god å ha til andre ting, sier Maria.

Hun er selv dansk og har funnet fram til sine barndomsfigurer og lastet ned både Rasmus Klump og Cirkeline – på den måten får hun delt både fra sin egen barndom og en annen kultur. Men hun ser jo at barna får et annet forhold til figurene når de, i motsetning til hva hun kunne, kan ta interaktivt del i figurenes liv.

– Sønnen min spiller også sammen med en dansk kusine, særlig etter at vi har vært på besøk hos dem er dette populært, sier Maria.

Snakker og spiller med mormor på iPad-en
Moren hennes i Danmark prater de ofte med – på facetime – også det på iPad-en.

– Det har revolusjonert hverdagen til min mor å få en iPad. Og nå kan hun se barna og synge for dem på en helt annen måte enn på telefon, sier Maria.

Når barnabarna kommer på besøk til mormor i Danmark, er sjansen stor for at hun nettopp har lastet ned et nytt spill til dem på iPad-en – gjerne et de kan spille sammen.

– Der vi spilte brettspill med besteforeldrene våre, spiller mine barn nå på iPad-en med mormor, sier Maria.

Hun tror den yngre generasjonen vil se på iPad annerledes enn det vi gjør.

– For oss er iPad nytt og spennende og gøy å spille på. Men for barna blir den et naturlig redskap.

Og man kommer ikke unna at iPad-en kan roe ned et hvilket som helst hjem fylt av barn.

– Skal jeg sette på en maskin med klær, er det greiere at de sitter på iPad-en sammen enn at de krangler og slåss, sier Maria.

Hardersen sier at så lenge barna har en variert fritid, så gjør det ikke noe om barna bruker tid på nettbrettet.

– Så langt har vi ingen grunn til å begrense barnas bruk av iPad-en. Her er det tv-en vi må begrense. Men blir det nødvendig, vil vi naturligvis innføre restriksjoner på iPad-en også, avslutter Maria.

Følg babyens utvikling: Last ned Babyverdens app her
Hva synes du om artikkelen? 

Nyeste artikler: