Like før eldstemann fylte fire, ga Maria Dalby den gamle mac-en til sønnen, og kjøpte inn barnemus og morsomme spill.
– Men han var lite interessert og måtte ha hjelp for å klare det. Den ble aldri brukt noe særlig.
Det er for de yngste at nettbrett er revolusjonerende.
– Nettbrett er unike fordi barn ikke trenger å beherske tastatur eller mus for å ta mediet i bruk. Jeg skjønner godt at det er appellerende for barn, og den umiddelbare responsen barna får i bruk fører gjerne til ytterligere utforsking, sier forsker og førskolelærer Barbro Hardersen.
Sammen med kollega Gréta Björk Gudmundsdottir har hun utarbeidet rapporten ”Småbarns digitale univers”. De har studert tilgang til og bruk av digitale enheter på fritiden blant barn i alderen 0 til 6 år, for Senter for IKT i utdanningen.
I 2011 hadde 23 prosent av barna i alderen 0-6 år tilgang til nettbrett, og 14 prosent av ettåringene hadde brukt et slikt.
Barnas iPad
I november i fjor fikk Marias familie iPad.
– Det var jeg som ønsket meg iPad. Jeg hadde en forestilling om at den ville gjøre livet mitt mye lettere. Den kunne jeg jo lett ha med meg overalt – i motsetning til pc-en, sier hun.
Den ble fort populær, og Maria blogget selv om å være hektet på iPad – sammen med barna. Men for henne har ikke iPad-en utgjort den store forskjellen som hun hadde trodd. Det har den derimot gjort for barna.
– Det iPad-en er best på er jo ikke det vi voksne trenger den til. Som for eksempel å skrive mail. Men den er god på det barna liker, sier hun.
Marias yngste sønn var da 1 ½ år, og i løpet av kort tid kunne han finne fram til sin favoritt-app på iPad-en og leke seg uten hjelp.
– Det er greit når de ikke trenger annet enn å bruke fingeren og kjenne igjen symboler. Dessuten virker den umiddelbart. Du slipper å vente på en treg oppstart, sier Maria.
Hun er ikke alene om å synes at barns bruk av digitale medier er bra. 6 av 10 foreldre i IKT-senterets undersøkelse er svært positive, og 7 av 10 mener barna får med seg noe verdifullt gjennom bruk av digitale medier.
La barnet være eksperten
Når barna intuitivt skjønner hvordan mediet skal brukes, tar det ofte ikke lang tid før de kan det bedre enn foreldrene. Men Hardersen mener det ikke er grunn til bekymring om det skjer.
– La gjerne barna være eksperter. Men vær interessert i hva de gjør. Be dem gjerne fortelle hva som skjer og hva det er som gjør at de liker det så godt. Nettbrettet kan være en inngang til en god samtale. Delta, og la barna reflektere over egen mediebruk, råder hun.
At barna gjør ting du ikke skjønner bæret av, trenger ikke å være et problem, så lenge dere har et gjennomtenkt forhold til hva som er ok bruk.
– Det er vanskelig å ha oversikt over alle tilbud på nettbrettet, men det er jo som oftest de voksne som bestemmer hvilke applikasjoner som lastes ned. Det er viktig at foreldrene tar seg tid til å sette seg inn i innhodet, før man slipper til barna, sier Hardersen.
Hun anbefaler foreldre å tenke gjennom eget mediebruk. Hvor lenge sitter du foran skjermen når du er sammen med barna? Hvordan er du som mediebruker selv?
– Foreldre har dessuten masse livserfaring; fleste vet jo forskjell på rett og galt. Men det er viktig med sunn skepsis, og at barna har en tilstedeværende og nysgjerrig voksen å henvende seg til, sier Hardersen.