– Den beste forutsetningen for at barnet skal lære å lese, er at foreldrene har en positiv holdning til det å lese, og går foran med et godt eksempel. Dessuten ønsker barn i stor grad å kopiere sine foreldre. Ser barnet ditt at du koser deg med en god bok, blad eller avis, vil det ha positive assosiasjoner til det å lese, mener Gobokens leseekspert Kitt Sandvik.
Ved å begynne tidlig med høytlesning for barnet, lærer barnet at denne kosestunden med foreldrene er viktig. Barnets ordforråd og språkforståelse øker, og studier tyder på at det er mengden ord barnet hører i førskolealderen som vil være avgjørende for fremtidige leseferdigheter.
Å lytte er viktigst
– Når man leser høyt for barnet lærer det å lytte oppmerksomt og konsentrere seg – viktige før-leseferdigheter. Svært mye av læringen det første skoleåret skjer nettopp gjennom å lytte til det læreren sier og forteller. Barnets evne til å lytte og forstå det som blir sagt er derfor helt avgjørende på veien til selv å lære å lese og skrive, forklarer Kitt.
Ettersom tekster i barnebøker inneholder flere sjeldne ord enn dem vi vanligvis bruker i samtaler med små barn, vil det å lese for dem gi ekstra gevinst for ordforrådet. Dessuten er det vist en klar sammenheng mellom barns leseferdigheter og antall barnebøker i hjemmet.
– Det beste man kan gjøre for å hjelpe barnet å lære å lese er å lese mange barnebøker for dem før de begynner på skolen. Begynn helst når de er babyer og fortsett til de er langt inn i tenårene! oppfordrer Kitt.