FormingsaktiviteterBarn mellom fire og seks år behersker mer komplekse aktiviteter etter som kunnskapene deres blir større. Det er lettere å træ perler, byggverkene blir mer avanserte, tegningene blir mer gjenkjennelige, og de behersker formingsaktiviteter generelt på et helt annet nivå. Mange barn i denne alderen er klare til å lære seg klokka.
Tips til lek og samspill
Dyredans
Sett på musikk og få barnet til å late som det er et dyr. Det må flagre med ørene, vifte med halen eller nikke med hodet til musikken. Prøv å gjette hvilket dyr barnet etterligner.
SkattejaktGjem en “skatt” på forhånd. Skatten kan være en eske med “gullpenger”, et halskjede med glassperler, lekebiler eller fine steiner. Lag et skattekart som viser hvor skatten er gjemt.
Send et brevGi barnet tegne- og malesaker slik at det kan lage et brev til seg selv. Hjelp barnet å legge det i en konvolutt, skrive på navn og adresse, klistre på frimerke og postlegge brevet. Forklar hvordan postverket fungerer – og sørg for at du ser barnets ansikt når brevet dukker opp i postkassen.
BokstavtegningerSkriv en bokstav (i stort format) på et ark og få barnet ditt til å gjøre det samme. Så bytter dere ark. Gå løs på bokstaven med fargeblyanter eller tusjer og gjør bokstaven om til et bilde. Når dere har fått en stor nok samling av bokstavtegninger, kan dere sette dem sammen til enkle ord.
Utforsk naturenLa barnet hjelpe til med å pakke niste, finne lommelykter, kikkert og forstørrelsesglass. Så kan dere gå på tur i hagen, parken eller skogen og se på insekter og andre vesener gjennom forstørrelses glass eller kikkert.
Hva er klokka?Noen barn er nysgjerrige på å lære klokka i denne alderen. Hvis barnet ditt er interessert, kan du lage ei klokke ved å tegne en urskive på en papp-plate og sette på bevegelige visere ved hjelp av en splittbinders. Så kan dere først øve på de tidspunktene som er viktige for hendelser i hverdagen, for eksempel middag klokka fire og barne-TV klokka seks.
RimeverkstedLes en regle som begynner med et navn, og be barnet velge et annet navn. Dikt sammen med barnet, linje for linje, og lag et helt nytt rim. For eksempel kan “Lille Trille lå på hyllen” bli til “Lille Lise ville spise” eller “Lille Hans tok en dans”.
Spill et spill!La barnet bli kjent med noen spill som er vanskelige nok til å gi det en utfordring, men ikke så vanskelige at det skaper frustrasjon eller nederlagsfølelse. Selv om spill har en struktur og et sett med regler, utvikler de seg forskjellig hver gang. Jo oftere et barn spiller et spill, jo mer unike strategier vil det finne. Fireåringen er klar for kortspill som Svarteper, og for Memory, domino og kinasjakk. Utendørs kan det være morsomt å hoppe paradis og tau.
FantasivennerHvis barnet ditt har en fantasivenn, kan du finne ut mye om humør og dagsform ved å høre på samtalene barnet fører med denne vennen.
Abrakadabra!Lær barnet et trylletriks. Plasser høyre hånd på høyre skulder (eller venstre på venstre). Legg en mynt på albuen. I én bevegelse kaster du mynten av albuen og tar den med hånden. Barnet ditt kommer til å øve i dagevis!
Gode leker for alderen:
- Bøker som hjelper barnet å lære tall og bokstaver
- Bøker om spesielle tema barnet har vist interesse for
- Utstyr for utforskning utendørs: insektnett, uknuselig forstørrelsesglass, gjennomsiktig insektboks
- Enkle eksperimentsett
- Enkle broderisett
- Mer avanserte puslespill
- Tohjulssykkel
- Magneter
Hentet fra Gobokens foreldreveilederserie. Fagkonsulent: Henning Rye