Derfor tegner jenter prinsesserAlt etter hvor gammelt barnet ditt er, og om det er en gutt eller jente, vil det være ulike motiver de liker å tegne.
– Noen barn har tema de tegner om og om igjen, for eksempel jentene prinsesser og guttene dinosaurer, sier Grete Binger.
Hvis datteren din tegner prinsesser om og om igjen, kan det være at hun fantaserer om å være en prinsesse, eller fordi hun er veldig glad i flotte kjoler og fine farger. Det er ofte jenter. Men det er likevel viktig å stille spørsmål. Det er ditt ansvar å finne ut om du har ei jente som er inne i en jeg-er-kjempeglad-i-prinsesser-periode, eller om det er fordi hun egentlig er litt redd. Redd for å ikke være god nok, for ikke å ligne de nydelige Disney-prinsessene eller de smarte jentene i barnehagen eller på skolen.
Derfor tegner gutter dinosaurerDet samme gjelder dersom sønnen din for eksempel tegner dinosaurer. De store dyrene kan være et uttrykk for at han har god fantasi. Han kan også være opptatt av historie og av fortiden, så da kan du gjerne prøve å finne bøker om de forhistoriske kjempene.
Viten kan hjelpe barnet ditt videre. «Jeg kan noe om dinosaurer, og jeg vet at de ikke lever mer». Det kan også være at han har sett en tegnefilm han ble redd for, og at han nå prøver å bearbeide frykten gjennom tegningene sine. Eller kanskje dinosaurene symboliserer de store (farlige) guttene på fotballbanen? Hvis dinosaurene alltid angriper noen (et mindre dyr eller et barn) på tegningene, kan du hjelpe barnet ditt ved å stille konkrete spørsmål. «Er det noen som kunne ha hjulpet dyret/barnet?», «Hvem kunne det være?», eller «Hva tror du skulle til for at dyret/gutten kunne blitt reddet?»
– Det er vi voksne som er ansvarlige for å få i gang barnets fantasi, så da kan det være greit å gi ham noen bilder på hvordan man kan redde seg selv, sier Binger.
Barnet ditt vet bestFør du starter å dissekere barnas tegninger, kan det være greit å ha dette rådet i bakhodet:
– Selv om datteren din tegner gråtende barn, så trenger det ikke bety at hun går rundt og er ulykkelig. I alle fall ikke hvis hun like etterpå tegner et ansikt som smiler. En tegning er et bilde av øyeblikket, akkurat på samme måte som et foto fanger det som skjer «her og nå». Og det neste fotografiet kan gjerne bli annerledes. Så ikke tolk for mye ut av hver enkelt tegning, sier Grete Binger.
Det viktige er at du legger merke til barnets tegninger over tid, og gleder deg sammen med barnet – og lar barnet ditt fortelle deg hva tegningene betyr.
Spesialistens tolkning av fem barnetegninger:
Gustav, 4 år
Gustav har «skribletegnet» noe gult nederst på papiret. Det er typisk for små barn å tegne på denne måten, og mange fortsetter å tegne slik de første årene i barnehagen.Når man er tre år, eller fire som Gustav, har man ikke gått så lenge i barnehagen, og er en av de små som skal lære masse regler. Det påvirker barnet.
Det er tydelig at det foregår noe på tegningen som påvirker «meg» (altså Gustav). Det er noe som rammer lille meg, som står nederst på papiret. Det ser ikke ut som det er fint. Det gule og sorte kan muligens være våpen, men det kan også være en ballong. Det ville jeg spurt ham om, hvis jeg var hans forelder. Jeg ville spurt ham: «Det der gule ved siden av deg, hva kan det være?»
Nå er ikke Gustav så gammel, så det kan være at det var én ting da han startet – f.eks. fartsstriper. Så ble det kanskje til et farlig sverd og deretter til gress. For barn endrer gjerne hva de tegner underveis. Jeg ville også spurt om det lille barnet nederst på tegningen. Hvis Gustav fortalte meg at barnet ikke var glad, ville jeg spurt «Hvem kunne komme og hjelpe det barnet?»
Så kunne Gustav selv komme på hvem som kunne hjelpe ham. Det er også mulig at Gustav svarer at «meg» på papiret er glad, og at Gustav bare tegner ansikter på den måten.
Sally, 5 år
Jenter er ofte opptatt av mer stille lek, og av at ting skal være fine. Den måten å være på avspeiler seg ofte i jentenes tegninger, hvor «jeg selv» er i sentrum og poserer med fine klær på.
På Sallys tegning er jentene eller prinsessene pyntet til overmål, og har prinsessekroner eller blomster i håret. Det er også kraft og pondus bak denne tegningen. Som femåring er Sally en av de store i barnehagen og har lært alt i barnehagen. Hun viser sin selvbevissthet ved å fylle ut hele papiret. Hun har dessuten brukt de fleste fargene i fargepaletten, og jeg tror også hun er ei jente som bruker de fleste fargene i følelsespaletten.
Hvis jeg skulle spørre Sally om noe i hennes tegning, ville jeg for eksempel spørre: Er det sorte oppe ved navnet ditt et hjerte, eller er det noe som er streket over?» Sally vil kunne fortelle hva det er og hvorfor – fordi det er hennes følelser og fantasier som er uttrykt på denne tegningen.
Alfred, 6 år
Når barn blir omkring fem år blir tegningene ofte mer organisert. Barnet bruker hele papiret og masse farger. Det er ofte slik at det som er plassert midt på tegningen og er størst, er det viktigste. På Alfreds tegning er det tydeligvis dyret i midten.
Umiddelbart har jeg en følelse av at Alfred er en selvbevisst gutt – dyret i midten symboliserer det. Jeg vil heller ikke utelukke at alle piggene kan være t uttrykk for at Alfred som person godt kan være litt stridig dersom ting går imot ham. Ut fra denne tegningen ser jeg også en gutt som kjenner regler og normer og prøver å holde seg innenfor rammene (her: strekene).
Hvis det tar overhånd og hindrer ham i sin utfoldelse, er det ikke så bra. Men det er jo også en vanlig utvikling for et barn at man gjerne vil gjøre seg umake og leve opp til forventningene. Jeg ville for eksempel spørre om den måten dyret er plassert på. «Hva er det røde? Hvorfor står den nesten på tå? Smiler den? Eller er den farlig?»
Kathrine, 7 år
Kathrine er sju år og har startet på skolen. Og skolebarn lærer å analysere, generalisere og gå i detaljer. Det er tydelig på tegningen – bare se på trærne, de er forskjellige alle sammen – det er et tegn på modenhet.
I den alderen begynner også barna å bruke en såkalt basislinje, som forestiller jorden eller gulvet eller enhver annen flate tegningens gjenstander er plassert på. Det er avansert å bruke flere basislinjer, slik som på Kathrines tegning.
Hun bruker også hele papirflaten, men har et litt begrenset fargevalg. Det kan selvfølgelig være at det kun gjelder denne tegningen. Men hvis det gjelder alle tegningene hennes, får det meg til å tenke at hun er en veldig ordentlig liten pike. Mon tro om hun bruker hele paletten av følelser?
Dyret midt på tegningen er i øyenfallende. Jeg ville for eksempel spurt henne: «Hva er det for et dyr? Jeg kan se at det har et stort hode og en stor åpen munn».Så ville jeg vente på svaret hennes. Svaret vil fortelle deg noe om hva dyret (og Kathrine) tenker og føler. Jeg kunne også spørre «Bor det alene? Klarer det å bo alene? Er det langt ute på havet? Er det rart eller farlig der det bor? Det ser også ut som om det går en bro fra dyret og inn til land – eller det jeg lurer på er hva broen skal brukes til?»
Og så er det alle sommerfuglene, hva betyr de for Kathrine? Da kunne jeg spørre henne: «Hva tenker og føler sommerfuglen ute ved øya? Er den ensom? Er den på vei inn til vennene sine inne ved trærne?»
Fredrik, 7 årJeg tror Fredrik er en kjapp gutt, for det er mye action i denne tegningen. Han har for eksempel ikke tid til å farge tegningen. Fredrik er tydeligvis opptatt av uhyrer, og det ser ut som om han har øvd seg lenge på å tegne dem.
Umiddelbart tror jeg det er noe angstfylt fascinasjon i tegningen - helt generelt er det mange gutter som er opptatt av uhyrer og å kjempe kamper. Det kan være vanskelig å finne seg selv i det hierarkiet som guttene bygger opp på skolen. De konkurrerer, og det er ofte veldig intenst.
Fredrik øver seg kanskje på å være kul og modig. Det er ikke lett å si hva som har satt denne voldsomme fantasien i gang. Er det noe han har opplevd? Han er omringet, og det ser ikke ut som om det er gøy. Derfor kunne jeg for eksempel spørre ham: «Hvorfor ser dyrene sånn ut? Og hvorfor står den lille mellom uhyrene og ser redde ut?» Det er veldig viktig å spørre Fredrik hvem det er som hjelper den lille ut av dette.
Hvis han tegner mange slike tegninger, kunne det også være en ide å lese noen eventyr hvor helten redder seg selv og for eksempel overvinner dragen. På den måten kan han få noen tips om hvordan man kan redde seg selv.