Om barnet: Energi og konsentrasjon
Barnet ser ut til å ha grenseløs energi, men har også evnen til å konsentrere seg om en oppgave i lengre perioder, for eksempel å stable klosser eller legge leker i en kasse. Det kan av og til leke med barn på sin egen alder, men i et år eller to til er det parallell-lek som dominerer – det vil si at barna leker ved siden av hverandre uten egentlig å leke sammen.
Ettåringene tror at alle mennesker, leker og lekeplasser eksisterer kun for å underholde dem, og er ikke særlig innstilt på å dele. Det er fint å legge grunnlaget for mindre egosentrisk atferd, men ikke forvent for mye før det tredje året.
Tips til leker og aktiviteter
Lesing og barnerim:
Les gjerne bøker med barnerim og syng sanger for barnet ditt. Dette støtter de verbale ferdighetene og hukommelsen. Det fremmer også grunnlaget for lesing og språkutvikling.
Hvem er jeg?
Lag en collage eller et album med bilder av viktige mennesker i barnets liv – slektninger, nære venner og barnevakter. Pek på de forskjellige og si navnet deres. Spør barnet: “Hvor er bestemor?” Se om barnet kan finne bestemor. Hvis de verbale ferdighetene er gode, kan du også peke på ansiktene og spørre: “Hvem er det?” Slike aktiviteter hjelper barnets ordforråd og hukommelse.