Om barnet: Kommunikasjon
Ettåringenes verbale ferdigheter utvikler seg svært raskt. De forstår mer og mer for hver dag og vil herme etter de voksnes lyder, selv om det kanskje ikke kommer så mange ord ennå.
Først begynner barnet å bruke et ord for å kommunisere en generell idé. “Mer” kan for eksempel bety mer mat. Så følger to- og treordssetninger, som “mer banan”, som deretter kan bli “ha mer banan”.
Barnet vil nå lære betegnelser på mennesker, kjæledyr, kjente gjenstander og kroppsdeler. Det kan svare på spørsmål med “ja” og “nei”, selv om de fleste lærer “nei” før “ja”. Ettåringen kombinerer mange av ordene og ønskene sine med håndbevegelser, for eksempel dytting og trekking.
I denne perioden bruker barnet gjerne opptil femti ord, men i toårsalderen øker dette antallet dramatisk når det “knekker” språkkoden. Kanskje begynner det også å imitere rim og sanger, og det kan til og med huske ordene i enkelte bøker.
Forslag til lek og aktiviteter:
Kroppsdeler:
Syng “Hode, skulder, kne og tå” eller lignende sanger og pek på de kroppsdelene som nevnes. Dere kan også gjøre det til en lek å si hva kroppsdelene heter eller peke på kroppsdeler i bøker og blader. Dette øker barnets ordforråd og kroppsbevissthet.