Om barnet: Flere ord!
Typisk for denne perioden er en fenomenal vekst i ordforrådet og språkutviklingen, ettersom barnet nå begynner å bruke korte setninger. Barnets tale klarer ikke å holde tritt med denne enorme utviklingen. De fleste vil forstå fem ganger så mange ord som de faktisk kan si selv.
Språkutviklingen er imidlertid meget individuell. Mange barn lærer å prate mye senere. Noen lærer nye ord og «glemmer» gamle. Andre barn står på samme stadium lenge, uten å vise synlig utvikling.
Strekk deg høyt som et hus!
(Barnet strekker armene i været.)
Rull deg sammen som en mus.
(Barnet ruller seg sammen.)
Lat som du er veldig trett.
(Barnet gjesper.)
Hele kroppen din er trett.
(Barnet faller sammen.)
Rist armer og bein en stund.
(Rist armer og bein.)
Lukk øynene og ta en blund.
(Lat som du sover.)
Slapp bare av om barnet ditt faller inn under en av disse gruppene. Der er liten sammenheng mellom språkutvikling og intelligens. Barn som snakker sent, er stort sett bare opptatt med å lære seg andre ferdigheter først.
Sosialt
Barnet er nå fullt bevisst på seg selv som et selvstendig individ, og hun når nye nivå av sosialisering og lek. Det kan også skille mellom «mitt» og «ikke mitt», og «jeg» og «mitt» blir nøkkelord i vokabularet .
Barnet vil lære å bruke mennesker som effektive ressurser. Det vil stadig oftere søke til andre for hjelp når noe er utenfor rekkevidde eller evner – et grunnleggende skritt på veien mot å dele og utvikle samarbeidsvilje.
Meget typisk for denne perioden er etteraping – spesielt av foreldre og større barn. Dette lærer barnet både ny oppførsel og nye ferdigheter, samtidig som det gir forståelse for at andre mennesker har andre perspektiv.