Til foreldrene: Lytt til musikk og dans sammen!
Følg barnets initiativ og sett ord på det som skjer når han gjør noe. For eksempel kan det å peke på noe bety "se" eller "jeg vil ha". Akkurat som det å vifte med armene kan bety "nok" eller "mer".
Selve meningen av gestene kommer ofte gjennom den fortolkningen som foreldrene gir handlingen, og som barnet lærer å gjenta hvis det ønsker at det samme skal skje en gang til.
Barn liker også musikk, og det kan være til glede for både foreldre og barn å høre på musikk sammen. De fleste barn elsker å bli danset med eller vugget i takt med musikken. Mange barn synes også det er herlig å bli svingt rundt av og til, og noen vil ha det akkurat så fort at det er helt på grensen til hva de tør.
MILEPÆLER
Kommunikasjon og sosial utvikling
- Kan plutselig vise frykt for fremmede.
- Uttrykker seg stadig mer verbalt og viser tydelig at det forstår mange ord.
- Begynner å demonstrere sin uavhengighet og teste grensene.
Sanser og motorikk
- Barnet krabber nå raskt og kontrollert og trener iherdig på neste store milepæl: å kunne gå selv. Balansen blir stadig bedre, og noen barn kan nå stolt vise at de klarer å gå når de holder seg i noe, f.eks en stødig gåvogn. Det er vanskeligere å sette seg ned fra stående stilling enn å reise seg. Først når barnet kan holde seg med én hånd uten å miste balansen, og kan stå litt alene, kan det synke ned i sittende stilling.
- Barnet klarer nå å krabbe opp på lave ting, som et trappetrinn eller en lav krakk. Dette kan medføre en viss risiko. Balansen er ikke så god ennå, og barnet klarer ikke alltid å beregne hvor det lander hvis det vil sette seg på krakken eller trappetrinnet. Dessuten husker ikke barnet særlig godt ennå og blir lett distrahert. En må derfor regne med noen fall.
- Er mer mobil og nysgjerrig og derfor kanskje litt mindre samarbeidsvillig når dere skal skifte bleie eller spise.
Interesser og aktiviteter
- Barnet liker å utforske ting som kan puttes oppi noe og tas ut igjen. En boks med klesklyper er helt topp. Én etter én blir klesklypene pukket opp og studert, og når boksen er tom, legges de gjerne pent oppi igjen.
- Elsker å tulle og tøyse - latteren sitter løst!
- Ting med "hengsler" er også interessante. Det kan være døren til kjøkkensklapet som kan åpnes og lukkes, en sprett-opp-leke med lokk som kan tas opp og igjen, eller sidene i en bok som skal snus og vendes på gjentatte ganger og studeres nøye.
- Liker å leke titt-titt-leker og gjemmeleker.
- En kjøkkenskuff i passe ståhøyde, fylt med ufarglige saker som treskjeer, kakeformer ol. er vanligvis svært populært. Innholdet kan byttes ut og andre ting puttes oppi når interessen avtar. NB! Pass på at barnet ikke klemmer fingrene hvis skuffen går igjen.
- Blir stadig mer opptatt av detaljer på leker og gjenstander.