Om barnet: De første ordene
Nå begynner lydene barnet lager å bli mer bevisste, og snart vil hun uttale lyder som betyr det samme fra gang til gang. Personer og gjenstander kan forbindes med ord og navn.
Fysisk skjer det også masse. Nå som kroppen kan kontrolleres bedre, kan den brukes mer presist til å kommunisere. Hun kan for eksempel krype bort til deg for å fange din oppmerksomhet, reise seg og stå ved knærne dine, ja noen kan til og med stabbe bort til deg.
Du vil sikkert også se at hun kan være mer oppmerksom på ansiktsuttrykkene dine. Ved å se på deg skjønner hun om det som skjer er farlig, nytt, spennende eller gledelig.
MILEPÆLER
Kommunikasjon og sosial utvikling
- Sier gjerne sine første tydelige «ord».
- Lærer å peke på nese, munn, ører osv. når spurt.
- Vil ha tryggheten ved å være nær deg, men løsriver seg stadig oftere.
- Nå klarer barnet å formidle de første tydelige beskjedene om at det er noe det vil ha, f.eks mer melk eller mat, eller at det trenger hjelp til noe. Det henvender seg gjerne til den personen som har hovedomsorgen.
- Barnet babler eller snakker oftere, særlig når det leker. Det nynner og prøver ut stemmebåndene, hvor lyst og mørkt og høyt og lavt det er mulig å ‘snakke’.
- Barnet deler villig med den det spiser sammen med. Det setter pris på ros, og gjentar ofte noe det har fått ros for tidligere.
Sanser og motorikk
- Reiser seg opp i stående. Dersom noen bak ryggen til barnet fanger barnets oppmerksomhet, kan barnet prøve på å snu seg nitti grader mens det står. Det kan også plukke opp leker med den ene hånden mens det holder seg i borkanten med den andre.
- Barnet går nå stødigere ved å holde seg i møbler, og det prøver av og til å slippe med begge hendene. Noen klarer å gå alene.
- Kan i sittende stilling snu seg rundt og plukke opp gjenstander.
- Barnet klarer nå å drikke fra kopp.
- Legger ting oppi en eske og tar dem ut igjen.
- Barnet bruker hendene for å beskytte øynene, holde tannbørsten, og når det vil skyve bort noe om ikke faller i smak. Det klarer å spise selv ved å plukke opp maten med tommel og pekefinger og putte det i munnen.
Interesser og aktiviteter
- Leker mer organisert – begynner å gjenta handlinger i et bestemt mønster.
- Barnet får stadig større utbytte av bøker med tekst nå som det kan peke på bilder i bøkene og forstår noen av ordene. Bøker blir dermed enda mer givende, både for barnet og den voksne.
- Blir stadig flinkere til å forutsi neste handling/aktivitet.
- Gjentar og forsterker handlinger som får positiv respons.