Om barnet: Mer mobil
Barnet blir flinkere til å gripe ting. Ved 7 måneder kan det løfte opp en kule som ligger på gulvet eller bordet.
Ryggen blir sterkere, og balanse-evnen utvikles betraktelig. Noen barn vil nå forsøke å dytte seg opp i sittende stilling.
Fra å ligge på ryggen og leke med tærne sine, vil barnet nå forsøke å rulle rundt fra rygg til mage. Når en legger barnet på magen vil det ofte begynne å ale seg fremover eller bakover.
Benene er nå sterke nok til å bære kroppens vekt, og barnet liker godt å reise seg opp i stående og «danser» gjerne litt når du holder det i hendene på fanget. Gi barnet mye ros og oppmuntring, det styrker selvtilliten.
Mange barn i denne alderen er redd for atskillelse. De gråter gjerne når mor eller far går – ofte også når de kommer tilbake. Atskillelse er en del av selvstendig-hetsprosessen og kan virke «skremmende» på barnet. Dersom barnet ditt reagerer slik, er det viktig at du prioriterer barnet i denne perioden: unngå lange og mange unødvendige atskillelser, som for eksempel ferier.
Barnet gjenkjenner nå navnet sitt og reagerer når det blir kallet. Det vil også være istand til å forstå 6-8 ord. Etter 6 måneder med stor ’Ja-tid’ vil det nå begynne å forstå ordet ’nei’. Dette skal nok prøves ut noen ganger, men det lærer gradvis at det kan være nødvendig å vente på noe, og at det ikke kan få alt det gjerne vil ha. Ved 7 måneders alderen skjer det en større utvikling i barnets korttids hukommelse.
Barnet bruker nå lekene på en ny måte. Det prøver å finne ut hva det kan gjøre med dem, og slår, drar, klemmer, tar dem fra hverandre. Gi barnet et rikelig utvalg av forskjellige ufarlige ting det kan leke med: gryter, esker, plastikkdåser, sleiver og visper – alt er like moro. Nederste kjøkkenskuff full av barne-vennlige kjøkkenredskaper er spennende å «rydde» ut og inn av.
Barnet liker også svært godt å stå på fanget ditt og hoppe!
Nøkler er dessuten svært interessante. Barnet kan være opptatt av et nøkkelknippe i lange perioder.
MILEPÆLER
Kommunikasjon og sosial utvikling
- Barnet har nå funnet sin plass i familien. Det har gjerne sin egen plass ved bordet og sin egen krok til leker.
- Mange barn i denne alderen er redd for atskillelse. De gråter gjerne når mor eller far går – ofte også når de kommer tilbake. Atskillelse er en del av selvstendighetsprosessen og kan virke ‘skremmende’ på barnet. Dersom barnet ditt reagerer slik, er det viktig at du prioriterer barnet i denne perioden. Unngå lange og mange unødvendige atskillelser, som for eksempel ferier.
- Reagerer på navnet sitt.
- Klapper sitt eget speilbilde.
- Studerer deg og dine reaksjoner for å forstå hva som skjer i nye situasjoner.
Sanser og motorikk
- Kan rulle fra rygg til mage.
- Barnet er fascinert av ørsmå ting, men har ennå vansker med pinsettgrepet. Brnet klarer å planlegge håndbevegelsene sine godt nok til å ringe med en klokke eller sette enkle ting sammen og skille dem igjen.Bevegelsene må planlegges fordi de må utføres i riktig rekkefølge. Det å kunne bruke hendene sine på denne måten er en virkelig landevinning for barnet. Nå kan det i stadig større grad utforske omverdenen ved hjelp av fingerene. Blant annet kan barnet løfte en kule som ligger på bordet.
- Griper etter føttene sine og holder flasken/koppen selv.
- Snart kan barnet uten hjelp komme seg opp i sittende stilling og sitte en kort stund uten støtte. Noen få barn kan også snu seg til siden og se bakover. Andre barn viser liten interesse for å sitte. Så lenge barnet er aktivt når det ligger på gulvet, har det ingen hast med å lære å sitte.
- Biter og tygger på gjenstander.
- Når du legger barnet på magen, vil det ofte begunne å krype fremover. Beina er nå sterke nok til å bære kroppens vekt, og barnet liker godt å bli holdt stående på fanget. Gi barnet mye ros og oppmuntring, det styrker selvtilliten.
Interesser og aktiviteter
- Leker mer og lærer hele tiden nye ting gjennom samspill med andre.
- Barnet øver seg på pinsettgrepet og det er moro å prøve å spise selv. Gi det et lite utvalg ‘fingermat’: kokt pasta (spaghetti er gøy!), brødbiter med eller uten pålegg, biter av frukt og kokte grønnsaker.
- Utforsker ting ved å klemme, snu og vende eller banke med dem.
- Barnet bruker nå lekene på en ny måte. Det prøver å finne ut hva det kan gjøre med dem, og slår, drar, klemmer og tar dem fra hverandre. Gi barnet et rikelig utvalg av forskjellige ufarlige ting det kan leke med: gryter, esker, plastdåser, sleiver og visper – alt er like moro. Nederste kjøkkenskuff full av barnevennlige kjøkkenredskaper er spennende og ‘rydde’ ut og inn av.
- Lærer å lete etter gjemte gjenstander.
- Nå når barnet kan sitte, er det moro å trille ball. Sett deg på gulvet foran barnet og trill ballen mot det. Barnet vil snart gjøre forsøk på å trille ballen tilbake til deg. Og skulle ballen trille forbi barnet, vil det oppmuntres til å krabbe etter den.
- Du kan også la barnet få med seg en liten ball i badekaret. Hold ballen under vannet og slipp den. Det vil fascinere barnet å se hvordan den hopper opp i luften.