Slik utvikler tegningen seg
Barnetegningsutviklingen kan deles inn slik, men barnets tegning kan også utvikle seg i annet tempo og på andre måter.
1,5 – 2 år: Det første rabbel
Rabling, først nølende, så energisk. Store armbevegelser, tegner med hele kroppen. Det er ikke alltid at barnet kikker på arket mens det tegner. Selv om rablingen er tilfeldig, er det viktig at de voksne viser interesse for det barna tegner. Slik opplever barnet at denne måten å kommunisere er akseptert. Sørg for at barnet har store ark og farger tilgjengelig.
Etter hver koordineres den motoriske og den visuelle evnen, og rablingen blir til rundinger og kruseduller. En krusedull kan bli til hode og hodet kan få navn, mor, far osv. Etter hvert blir streker til armer og bein, og dette kalles hodefoting. Barnet er ennå ikke opptatt av sluttproduktet, og tegningen utvikles i takt med fantasien. Mange treåringer holder fargen slik de voksne gjør. De liker å prøve ut farger på papiret og ser at strekene endrer seg alt etter hvordan de holder fargestiften.
4–10 år: En rik tegneperiode
Barnet tegner alt de vet og kan noe om. Barnet har et fritt forhold til form, tid og rom. Alt er mulig. Nå kan barnet i større grad fortelle om det de tegner. Forhold de synes er vanskelige i hverdagen, kan vise igjen i tegningen. Slik tegning kan gjøre at barnet oppleves som lettere.
6 år og eldre: Skjemaalderen starter
Mer presise symboler; mennesker, dyr, hus, trær, bil, båt og lignende. Nå kan barnet tegne mennesker fra siden. De benytter utbrettingsperspektiv, ikke dybde, slik at det nære kommer nederst på arket, det fjerne er oppe. Forskjellen mellom gutters og jenters tegning blir større. Gutter er opptatt av teknikk, drama og action og tegner raketter, fly, skip og superhelter. De har mange detaljer i tegningen siden. Jentene er mer opptatt av blomster, hester, landskap og hjemlige ting og bruker mer mønster.
10-11 år: Tegningen forandrer karakter
Barnets tegning er nå tydelig påvirket av kulturen det lever i. De blir mer selvkritiske, og sammenligner sine tegninger med andres. De kopierer andre, og dette er noe som andre kan beundre. Dessverre oppfattes kopiering ofte som drepende for tegneutviklingen. Mange barn slutter å tegne i denne alderen, og inspirerende veiledning og å oppleve kunst kan motvirke dette.
Tegn sammen med barnet ditt
- Mange voksne har mistet evnen til å uttrykke seg visuelt. Vi må gjerne tilbake til barnestadiet for å finne igjen kreative evner. Vi har alle en "bildebank" i hodet. Hvis vi tør å lukke øynene og tegne det vi tenker, kan vi frigjøre fantasiene. ”Tenk på et dyr” og tegn det du ser for deg. Tenk så morsomt du kan ha det sammen med barnet ditt, ivrer Heradstveit.
Tips til hvordan du kan tegne sammen med barnet ditt:
• La barnet få store ark å boltre seg på.
• Bruk store, giftfrie fargestifter som er gode å holde rundt.
• La barnet få oppleve en farge om gangen - se på fargen – snakk om fargen, hvor ser vi denne fargen?
• Etter hvert kan dere blande to og to farger. Hvordan får vi oransje, lilla, grønn?
• Bruk rene farger. Du trenger primærfargene gul, rød og blå.
• Når du i tillegg har svart og hvit, kan du blande alle farger i verden.
• Tegn til ulike typer musikk, endrer uttrykket i tegningen seg når dere hører på Grieg og rock?
• Ram inn tegningene og heng dem opp. Barnetegninger er også supre julegaver.
• La barnet ha en magnettavle der ukens tegning kan henges opp
• Noter gjerne ned hva barnet forteller om tegningen. Morsomt å ta fram når barnet er eldre.
Artikkelen er utarbeidet i samarbeid med Synneva Heradstveit, billedkunstner og førstelektor ved førskolelærerutdanningen på Høgskolen i Bergen.