Språkutviklingen begynner før babyen blir født – ved at babyen hører stemmer og venner seg til rytmen og språket. Allerede når babyen er nyfødt starter mor og far med det gode samspillet – ansikt til ansikt med barnet. Etter hvert vil babyen lage godlyder, og rundt seksmånedersalderen vil babyen strekke seg mot ting, peke og bable i vei. Da må foreldrene være aktivt med og sette ord på det barnet ser. Når barnet er mellom åtte måneder og ett år, forstår det ulike ord – men forståelsen er situasjonsavhengig. Rundt ett års alder vil de fleste barn si sine første ord.
Det er nyttig å vite forskjellen på et passivt og aktivt ordforråd. Det passive ordforrådet er ordene barnet forstår, mens det aktive er de ordene barnet selv bruker. For eksempel vil en gjennomsnittlig fireåring kjenne betydningen av rundt 8000 ord, men selv kun bruke rundt 2000. Språkforståelsen kommer altså alltid foran aktiv bruk av ordene.
– Om barnet nærmer seg 1 ½ år og ikke sier noen enkeltord, er det grunn til å følge ekstra godt med. Foreldrene bør gå aktivt inn for å stimulere språkutviklingen, og går barnet i barnehage, bør barnet også følges opp her, sier professor Monica Melby-Lervåg med Institutt for spesialpedagogikk ved Universitetet i Oslo.
Fra barnet er ett til to år vokser ordforrådet. Noen barn prøver seg gradvis på nye ord, mens andre holder ordene inni seg til de plutselig kommer ut helt riktig. Begge deler er normalt, og det ene er ikke bedre enn det andre.
Det er viktig at foreldre er gode modeller for barna når det gjelder språk. Snakk mye med barnet, og bruk riktige ord. Hvis barnet peker på en hund og sier ”vovvov” kan foreldre svare ”Ja, se på den søte brune hunden”. Unngå å uttale ord feil, selv om det kanskje er litt søtt.
– En spørreundersøkelse viser at ved 20-månedersalder bruker ni av ti barn over 30 ord aktivt. Bruker barnet færre, er det grunn til bekymring, sier Melby-Lervåg.
Les også hva du kan gjøre for å stimulere barnets språkutvikling!
Språkforståelse viktigst ved toårsalder
Forskning har vist at den gjennomsnittlige toåringen bruker mellom 20 og 50 ord. Toåringen vil også begynne å sette to eller flere ord sammen til korte setninger. Men det er språkforståelsen som er i fokus på dette tidspunktet.
– Ved toårsalderen bør barnet forstå hva en del ord betyr, selv om det kanskje ikke bruker så mange selv. Hvis foreldre opplever at barnet ikke forstår enkle beskjeder, bør de ta kontakt med barnehage eller helsestasjon, sier helsesykepleier May Britt Farmen Holt ved Sandvika helsestasjon i Bærum.
Det kan også være aktuelt å sjekke hørselen, særlig om barnet har vært mye plaget av mellomørebetennelser. Helsestasjonen eller fastlegen kan eventuelt henvise videre til øre-nese-hals-spesialist.
Dersom det ved toårskontrollen er bekymring for barnets språkforståelse, eller man oppdager forsinket språkutvikling, vil det være aktuelt å ta barnet inn til ny kontroll etter et halvt år. Dersom det er behov for det, kan også helsesykepleier be barnehagen kartlegge barnets språk, og eventuelt sette inn tiltak. Ved behov kan også pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT) kobles inn.