Som en guide til moderne foreldre som trenger hjelp til å skille mellom hva som er god folkeskikk og hva som er ubrukelige og gammeldagse krav til manerer, har psykologen laget en liste over de ti viktigste tingene som barnet ditt bør kunne.
1. Hilse på andreAllerede fra 3-årsalder kan barna lære å hilse på kjente eller fremmed. Det er greit å si hei, men man må gjerne hilse med å ta i hånden. Lær barna å si hva de heter. Etter hvert kan de også klare å se den de snakker med i øynene.
2. TakkeI en tid av overflod og velstand er det viktig å kunne takke for maten eller for gaver man får. Motsatsen er barn som grabber begjærlig gaven og spør etter flere. Takknemlighet forebygger grådighet og trener opp evnen til empati.
3. Vente på tur– Barn kan ha godt av både å vente og kjede seg litt. Alt trenger ikke å skje her og nå. Er nabojenta på besøk, kan hun få leke med en leke uten at barnet ditt krever sin rett til leken. Når det er mat eller gode saker på bordet, kan barn også vente til det er deres tur til å forsyne seg. Og sitte til alle er forsynt, sier psykologen.
4. SamarbeideTeamarbeidere klarer seg godt. Broa mellom å være selvstendig og å være sosial er samarbeid.
5. Snakke til andre med respektHa nulltoleranse for ord som ”dumming”, ”teiting”, nedsettende kjønnsord eller banneord som bryter med familiens kultur. Lærer barna ord som det ikke forstår i gata eller barnehagen, bør foreldre ta seg jobben med å justere inn språket dit de vil ha det. Vær en språkvasker, og husk at du også er en rollemodell.
6. Yte for fellesskapet: PlikterBarnet kan ha faste oppgaver hjemme fra de er 3 år. De kan lære å rydde etter seg og senere ta ansvar for rommet eller andre oppgaver.
7. Dele med andreVed å dele med andre lærer barnet å ta hensyn til og sette seg inn i hvordan andre har det. ”Skal ha, skal ha” er en naturlig overlevelsesstrategi for små barn, men trenger ikke å følge dem gjennom hele livet. Barn som etter hvert lærer seg å dele oppmerksomhet, leker og godteri blir likt av andre og klarer seg godt sosialt.
8. Holde avtalerKomme hjem til avtalt tid, sitte fint ved bordet, gjøre leksene selv om voksne ikke er kommet hjem fra arbeid, eller overholde tider på dataspill. Barn som holder avtaler kan vi stole mer på og gi mer ansvar.
9. – Unnskyld!Det er en god egenskap å lære seg å innrømme at man har gjort noe galt. Barn klarer fra 5 års alderen å skille rett fra galt og overskue konsekvenser. De kan ta ansvar når de har brutt en regel eller gjort noe galt. Har de stjålet penger, kan de ta støyten og lære av det. Barn trenger å bryte noen regler for å lære hvor grensene går. I stedet for å dyrke fram skyldfølelse og skam hos barna, kan du lære dem å gjøre opp for seg og ta ansvar. Man bør imidlertid ikke kreve at barna sier unnskyld.
10. Sette egne grenser Mindre barn kan lære å unngå slåsskamper eller mobbing. Større barn kan si nei til press, som stjeling, rusmidler eller ulike former for ubehagelige situasjoner. Lær dem å si nei, og vis dem konkret hvordan de kan snu seg bort eller gå bort. Forberedte barn takler bedre vanskelige situasjoner som oppstår.
Dette kan du droppeHvis du insisterer på at datteren din skal neie og si ”De” til grandtante Maja, legger du nok listen litt for høyt. Bukking, neiing og å være ”dis” har definitivt gått ut på dato.
Som forelder kan du også droppe å holde forelesningen ”innføringskurs i pene manerer” for barnet ditt. Det som virker, er å skape gode opplevelser, for eksempel rundt bordet, sammen med barnet, forteller psykologen.
– Det du sier om emnet går inn ett øre og ut det andre. Det er bedre å vise barnet at man ikke snyter seg i gardinene eller slenger seg fra lysekronen enn å snakke om det til stadighet. Hvis du oppfører deg høflig og vennlig overfor andre foran barnet ditt, vil det lære folkeskikk av å se på deg.
Bruk måltidet til å lære manerer:
Måltidene og bordskikk er et naturlig sted å starte.
Gjør ting likt hver gang: Begynn med håndvask og borddekking. Alle blir sittende ved bordet enten til alle er ferdige eller det blir gitt tillatelse til å gå fra bordet.
Foreldrene bestemmer når måltider starter og når det slutter.
Bruk skjønn og ikke la måltidene vare for lenge. Det er veldig kjedelig for barn å sitte ved bordet og vente.
Se an barnets alder og utvikling. 1- og 2-åringen må få søle litt mens de lærer seg å spise selv. Innfør kopp og bestikk så tidlig som mulig og hold fokuset på at maten skal inn i munnen og ikke på gulvet.
Du kan stille krav til treåringen om å spise pent og sitte pent ved bordet.
Unngå mas og tvang rundt matbordet, legg vekt på å skape hyggelig stemning.
Spis rundt bordet, ikke i sofaen. I det vi endrer rammene for måltidet, endrer vi også forventningene til oppførsel. Det kan bli forvirrende for barna.
Husk å rose barnet av og til når det spiser pent med bestikket sitt.