Logiske konsekvenserEn annen type konsekvenser er de logiske følgene vi igangsetter hvis barnet ikke følger reglene som gjelder eller avtalene som er gjort. Hvis barnet ditt får leke med en verdifull gjenstand, for eksempel en dyr kikkert, og behandler den slik at den kan gå i stykker, må det finne seg i at gjenstanden blir fjernet. Hvis barnet skrur lyden altfor høyt opp på TV-en, er det ikke urimelig at TV-en blir skrudd av etter en advarsel eller to.
Forklar handlingene dineKonsekvensene bør være logiske følger av det barnet har gjort, og de må tilpasses barnets alder og modenhet slik at barnet forstår dem. Legg alltid vekt på å forklare barnet hvorfor du gjør det du gjør. Hensikten er jo at barnet skal lære noe og forstå at det er lurt å samarbeide. Slike konsekvenser fungerer mye bedre som læring enn for eksempel å inndra lørdagsgodtet fordi barnet har brukt uakseptabelt språk tidligere i uken.
Tatt ”på fersken”Vi har mange forventninger til hva barnet skal klare, og når de voksne i familien er slitne, blir det lett slik at veiledningen overfor barnet kommer i form av påbud eller irriterte kommentarer over noe barnet har gjort, eller ikke har gjort. Dette er ikke så rart, for småbarn kan skape ganske mange situasjoner som krever ekstra arbeid for de voksne. Bestreb deg likevel på å holde en positiv tone i barneoppdragelsen, og vis barnet at du også ser det som går bra.
Prøv så ofte som mulig å ta barnet ”på fersk gjerning” når det gjør noe riktig. Dette er ekstra viktig hvis du føler at dere lett kommer inn i en ond sirkel med mye negativ oppmerksomhet rundt et barn som ”ikke vil høre”. Slike negative mønstre er lettere å snu hvis du legger vinn på å finne og kommentere det som barnet ditt gjør riktig, og det som viser at barnet hører på det du sier.
La barnet overhøre positiv omtaleDet er også fint om du lar barnet overhøre positiv omtale av seg selv. Kanskje virker det litt unaturlig å ”spille” overfor barnet på denne måten, men det kan være godt for barnets selvtillit å oppleve at de voksne er så imponert at de snakker sammen om noe barnet har gjort: ”Pernille var veldig grei og lånte bort den nye sykkelen sin til Anne i dag” eller ”Nils har ryddet opp alle lekene sine før middag, uten at jeg trengte å si fra om det” eller ”Gustav greide å skrive navnet sitt helt uten hjelp.”
Prat også gjerne med barnet om det du har hørt: ”Er det sant at du har skrelt gulrøttene vi skal ha til middag? Jeg har hørt rykter om at du var kjempegrei i butikken i dag!” For mange barn koster det en del anstrengelse å gjøre det som forventes av dem, og da er det godt at de får vite at anstrengelsene blir satt pris på.
Unngå tillært hjelpeløshetBarn mellom tre og seks år gjennomgår en nesten ufattelig utvikling både motorisk, kunnskapsmessig og sosialt. Samtidig er det naturlig å tenke på førskolebarn som ”små”. I en travel hverdag kan det være lett å glemme hvor mye barnet ditt faktisk kan greie selv – hvis det bare får ta tiden til hjelp.
Barnet skal prøve selvPrøv å sette av så mye tid til de daglige rutinene at barnet greier så mye som mulig på egen hånd. Å få prøve seg på påkledning, måltider og kveldsstell gir selvtillit, og på sikt vil du spare tid ved at barnet er selvhjulpent.
Også når det oppstår små vanskeligheter som barnet vil ha hjelp til, bør du minne deg selv om at du først og fremst skal veilede, ikke løse alle problemer for barnet. Er en leke blitt borte? Kom med tips om hvor det er lurt å lete heller enn å storme gjennom huset for å finne den så fort som mulig. Er puslespillet litt for vanskelig? Prøv å hjelpe ”med hendene på ryggen” slik at du ikke overtar helt. La barnet få prøve ordentlig selv. Det krever at du har tid og tålmodighet til å vente på at barnet skal finne og prøve ut sine egne løsninger. Gi gjerne råd av typen ”Kanskje du kan prøve ...” Dette betyr selvfølgelig ikke at du ikke skal hjelpe barnet når det står overfor oppgaver som er for krevende.
Takt og tone for små barnHvis du ikke har begynt med det allerede, kan du tenke litt på at det kan være bra for barnet å beherske de grunnleggende høflighetsfrasene. Lær barnet å si ”Vær så snill”, ”Takk” og ”Unnskyld” der det er naturlig.
RollespillBruk gjerne rollespill for å gjøre læringen til en morsom lek. Dette dreier seg om noe mer enn at du kan sole deg i glansen fordi barnet ditt har pene manerer. Det handler om at barnet kan lære å opptre med trygghet i forskjellige sosiale sammenhenger, både nå og senere. Prøv også å oppdra barnet til hjelpsomhet slik at det for eksempel deltar i opprydning av leker både borte og hjemme. Alle vil se positivt på et barn som synes det er naturlig å bidra når noe skal gjøres.
Hentet fra Gobokens foreldreveilederserie. Fagkonsulent: Henning Rye dr.philos. og spesialist i klinisk psykologi.