Foreldre vil gjerne rose barna sine for alt de klarer og hvert minste lille fremskritt de gjør. Mange synes det kan være vanskelig å være kritiske til «talentene» barna har. Men hva er best for barnet?
– Det er to grøfter man kan gå i her. Den ene er å rose barnet for mye, den andre å være for kritisk. Ingen av delene vil gjøre barnet godt på lang sikt. Det gjelder å finne den gylne middelvei, sier psykolog Grethe Nordhelle ved Integral psykologisk institutt As.
Vær realistisk
Hvis barnet drømmer om en karriere innen dans og vil melde seg på en talentkonkurranse, mens foreldrene i realiteten ser at barnet ikke har talent innen dans, kan det være vanskelig å si det til barnet. Barn sier gjerne «Se på meg! Er jeg ikke flink?» Mens de hopper og spretter rundt, svarer foreldrene ofte «Du er kjempeflink»! for å glede barnet og styrke selvtilliten deres. Men gjør man egentlig det ved å rose de for alt?
– Det beste for barn er om foreldrene kan være realistiske. Det er lov å fortelle et barn at det kanskje må øve litt mer på noe, eller at det kanskje skulle forsøkt en annen aktivitet istedenfor. Men uten å knekke barnets selvtillit, sier Nordhelle.
Les også:
Kan bli tøft i barnehagen
Hvis ingen forteller barnet at det ikke er så flinkt til en aktivitet som det selv føler, kan det bli tøft i barnehagen.
– Barnehagebarn er ikke nådige med hverandre, og forteller akkurat hva de synes. Det vil være lettere for barnet at det blir forklart på en bevisst og kontrollert måte hjemme, sier Nordhelle.
Når skal man gi kritikk?
– Hvis det er noe alvorlig må man selvsagt gi tydelig beskjed om at dette ikke er greit, og at barnet ikke må gjøre det igjen. Men ofte kan det være bedre å fokusere på hva de bør gjøre, og ikke så mye hva de ikke skal, sier førsteamanuensis Helge Holgersen ved Institutt for klinisk psykologi ved UiB.
Hvis et barn har gjort noe galt, vis det hvordan det skal gjøres ved å gå fram som et godt eksempel råder han.
Hvordan gi kritikk?
Det kan være vanskelig å finne en god måte å si ifra til barn på uten at de skal bli såret eller sinte.
– Hvis et barn gir deg en tegning og du ikke forstår hva det skal forestille, trenger du ikke si «For en fantastisk tegning. Den er kjempe fin!» Si heller «Her må du forklare meg hva du har tenkt. Hva skal det forestille?» sier Holgersen.
Det er viktig å unngå å gi kritikk som går på personen. For eksempel «Du er så masete» eller «Du klarer ingenting». Barn kan ofte takle kritikk som går på deres prestasjoner, men når det blir om hvordan de er som personer, kan det bli sårt.