I hverdagssituasjoner vil barnet få høre nye ord som etter hvert vil gjøre det i stand til å snakke om disse aktivitetene selv. Når et barn ikke bare forstår, men også kan si en del ord, har det fått et nytt verktøy til å påvirke omgivelsene med. Et barn som vil ha noe å drikke, kan si ”vann” eller ”kopp”, og et barn som vil at dere skal sette dere ned sammen og kikke i en bok, kan oppnå det det vil ved å si ”bok”. Det er viktig både for språkutviklingen og den generelle utviklingen at du svarer på barnets initiativ.
Snakk om det barnet er opptatt av
Når barnet viser interesse for en gjenstand, kanskje ved å se på den eller peke på den, er det lurt å snakke om nettopp denne gjenstanden. Barnet har lettere for å lære ordet for en gjenstand det selv har vist interesse for, enn et ord som en voksen har ”valgt”. Du kan benytte anledningen til å vise barnet hvordan gjenstanden brukes, og snakke mer om den. Hvis barnet peker på en ball og sier ”se ball”, kan du hente ballen og si: ”Vil du se på ballen?” Dermed lærer barnet etter hvert å uttrykke seg på mer avanserte måter.
Du er barnets veileder i verden
Nå blir barnets verden større, og utforskertrangen melder seg for fullt. Barnet stabber av gårde – ikke så langt i begynnelsen, men aksjonsradiusen utvides stadig. Barnet vil med jevne mellomrom snu seg og se på deg når det legger ut på sine forskningsrunder, enten det er på vei inn i et rom det aldri pleier å være i, eller beveger seg til en del av parken det ikke har gått i før. Grunnen er selvfølgelig at barnet vil sjekke at du fortsatt er der, og eventuelt få informasjon om det er greit eller ikke at det fortsetter på ferden. Det er dermed ikke sagt at barnet kommer tilbake til deg selv om du roper på det. Barnets sans for humor utvikler seg mye mellom ett og to år, og det kan være ustyrtelig morsomt å stikke av med en voksen etter seg.