Mener Cecilie innbiller seg mobbingenDe ansatte i barnehagen prøver å få Emma med i leken, men Cecilie mener de burde ha gjort fremskritt etter et drøyt halvår i barnehagen.
– Jeg synes det er for dårlig. Det burde jo være mye mer de kunne gjøre! Da jeg tok det opp med styreren var svaret: ”Vi skal PRØVE å få orden på dette”. Ikke ”Vi SKAL få orden på dette”. Når jeg snakker med forskjellige ansatte sier de at de ikke har sett noe, og mener jeg tar feil. Men jeg kjenner jenta mi godt nok til å vite at det er sånn det er, sier Cecilie.
Barnehagen skal forebygge mobbing
Barnehagens oppgave er å gi barn gode utvikling- og aktivitetsmuligheter i nær forståelse og samarbeid med barnas hjem. Barnehagen har en viktig oppgave i å formidle grunnleggende verdier som fellesskap, omsorg og medansvar.(...) Et barn som blir plaget av andre barn eller av lite oppmerksomme voksne, får redusert livskvalitet og kan utvikle negative mønster for samspill. I den norske barnehagetradisjonen er store deler av dagen viet til fri lek og uformelt samvær. Barns vennskap og lek gir både glede og nyttige erfaringer. I leken foregår viktige læreprosesser, og leken fremmer utviklingen på sentrale sosiale områder. Vennskap er viktig for både barn og voksne.
Kilde: Mobbing i barnehagen - et hefte for deg som arbeider i barnehagen, utgitt av Barne- og familiedepartementet.
Ikke lovpålagt krav om å gjøre noe med mobbingenI opplæringsloven §9a står det at barnet har krav på at noe blir gjort for å stoppe mobbing. Loven gjelder for skole. Det finnes ikke noe tilsvarende lovverk for barnehager. Men Roland mener barnehagene har en moralsk forpliktelse til å gjøre noe med mobbing.
– De ansatte i barnehagen har ansvaret for å gjøre noe når et barn blir mobbet. De bør gå aktivt inn for å avlære negativ oppførsel. Det er mer virkningsfullt jo yngre barna er, så det er all grunn til å gripe inn tidlig slik at atferden ikke dras med videre inn i skolealder. Å forhindre mobbing er veldig viktig arbeid, sier han.
Roland sier det er krevende å takle mobbesaker generelt, og mener at de ansatte bør ha kompetanse på området. Og at barnehageansatte bør kurses i å håndtere mobbing.
Vondt å levere, og vondt å henteCecilie mener det ikke er tvil om at Emma ikke trives i barnehagen. Når hun leverer henne om morgenen, er fireåringen livredd for at mamma skal gå, og tårene triller. Ingen av de andre barna inviterer Emma med i leken.
– Redningen er at en av de voksne begynner å leke med henne, eller ber henne hjelpe til med noe. Da blir liksom alt greit, og jeg får en klem og hun vinker ”ha det”, sier Cecilie.
Når Cecilie kommer og henter datteren på ettermiddagen, blir Emma først veldig glad. Men det er ofte kortvarig.
– Litt for ofte snur alt plutselig, og hun blir rasende over den minste ting. Det blir en kamp for å få henne med i bilen, men så er det over, og hun gleder deg til å komme hjem, sier Cecilie.
Nulltoleranse for mobbing i barnehagen
- Voksne har en etisk forpliktelse til å handle omsorgsfullt overfor alle barn i barnehagen.
- Mobbing hører ikke hjemme i den gode barndommen.
- Arbeidet for å fremme sosial kompetanse i barnehagen krever reflekterte tilnærminger og strategier. Barnehagens ledelse har ansvar for at dette arbeidet prioriteres.
- Voksne har ansvar for barns oppvekstmiljø. Å forebygge mobbing er og blir et voksenansvar. Voksne må ikke stilletiende akseptere at barn blir utsatt for fornedrelser over lang tid.
- Vi skal tydelig vise at mobbing er uakseptabelt.
Kilde: Mobbing i barnehagen - et hefte for deg som arbeider i barnehagen, utgitt av Barne- og familiedepartementet.Alle barn bør ha noen å være medNoen barn har vansker med å finne venner, og trenger hjelp av de voksne for å finne dem. Er det gruppeprosesser hvor enkeltbarn blir stengt ute, er det viktig at de voksne griper inn.
– Alle barn må ha noen å være med. Det er så enkelt – og så vanskelig. Ansvaret ligger hos de voksne, det er de som må sørge for at alle har noen å leke med, sier Roland.
Å ikke ha noen å være med, kan gå hardt utover barnets selvbilde. Mobbing kan gjøre barnet både trist og frustrert.
– Frustrasjon driver ofte aggresjon, og kan slå ut hjemme, sier Roland.
Mange tegn på at Emma mistrivesEmma er også mye mer sint hjemme nå enn før. Nå kommer det plutselig stygge ord og uttrykk.
– Hun har også hatt douhell både dag og natt etter harde dager i barnehagen. På nettene har hun ofte mareritt, sier Cecilie.
Til tross for mobbingen, har Emma også dager hvor hun gleder seg til barnehagen. Men Cecilie skulle ønske det var flere av dem.
– Noen av dagene som begynner med hyl og gråt, holder jeg henne hjemme. Jeg er så heldig å være hjemme selv, så da er det helt i orden, og ingen grunn til å tvinge henne. Men det er jo ingen god løsning på sikt. Jeg håper for Emmas skyld at dette går seg til kjapt, slik at hun får være med i leken, og få venner, sier Cecilie.
For slik situasjonen er nå, finnes det ingen gode alternativer til den barnehagen Emma går i.
Hva om barnehagen ikke gjør nok?Roland mener foreldre bør stå på sitt, og sørge for at noe blir gjort.
– Det kan se uskyldig ut, men det er ubehagelig for barnet å bli utestengt. Det ligger i barnehageansattes jobb å gjøre noe med slik atferd. Men hvis du ikke når frem i kontakten med dem, og barnet fortsatt blir mobbet, kan du sende saken til Fylkesmannen. De har en tilsynsmulighet i barnehager, sier Roland.
Skade på barns selvbilde skal alltid tas på alvor.
– Jeg håper jeg snart får tilbake den gode jenta mi, og at hun ikke får varige skader av dette, avslutter Cecilie.
Emma og Cecilie er ikke deres egentlige navn. De er byttet ut av hensyn til familien.