Jo eldre barna blir jo mer slurver vi med sikkerheten. Carina Henske i Trygg Trafikk advarer mot kompiskjøring uten tilpasset bilsikring.
– Barn skal sitte i egnet beltestol fra fire år til de enten veier 36 kilo eller er 135 cm høye. Beltestol er best til barna vokser ut av den, men så er pute fint til barna blir cirka 150 centimeter høye. Det gjelder enten man sitter i egen eller andres bil, og helst også på bussturer, sier Carina Henske i Trygg Trafikk.
Det har lenge vært stort fokus på at de minste skal sikres forskriftsmessig og helst sitte bakovervendt til de er fire. Men hva skjer når de så fyller fire og kan snus?
– Det har vært lite fokus på hva som skjer når barna fyller fire år. Vi får ofte telefoner fra barnehager og FAU som er bekymret for at barna er mangelfullt sikret i bil. De forteller om barn som sitter uten beltestol og i forsetet uten at airbagen er koblet ut. Det er mange barn som ikke sikres forsvarlig, sier Henske.
Barn skal være over 140 cm høye for å kunne sitte i forsetet med aktiv airbag.
Kan sitte bakovervendt lengerNoen velger å snu barnet før det er fire år gammelt. Da havner de i en vanskelig situasjon, for på en side anbefales det at barnet fremdeles bruker fempunktselen i setet fordi de er så små at de kan skli ut av en vanlig trepunktsele i beltestol, men da får man også et ekstra rykk ved bråbrems eller kollisjon. Henske oppfordrer derfor alle til å la barnet sitte bakovervendt til de er minst fire år gamle.
– Datteren min satt bakovervendt til hun var 6 år og uten problemer, sier Henske.
Årsaken til at fire år er satt som anbefalt grense før man kan begynne med beltestol skyldes kroppens proporsjoner. Fram til fireårsalderen er hodet stort i forhold til kroppen, barnet er forholdsvis lett og skjellettet er ikke ferdig utviklet.
– Når barnet er fire er det greit å snu barnet og gå over til beltestol, men det trenger ikke å skje på fireårsdagen. Mange barn synes det er greit å sitte bakovervendt, og da kan man godt vente litt med å snu dem, sier Henske.
Barn kan fint sitte i beltestol til de er 150 cm høye.
Hvordan sikre barn riktig i bil? Lytt til podcast med overlege Tor Einar Calisch her:
Problematisk kompiskjøringOfte vil barn være med hverandre hjem fra barnehagen, eller foreldrene bytter på å kjøre og hente på fritidsaktiviteter. Men å ha med ett eller flere ekstra barn i bilen, krever også at de kan sikres forskriftsmessig.
– Det er kjempevanskelig. Jeg har selv sett at foreldre tar bort bilstolene for å få plass til flere barn i baksetet, eller at de tilbyr gjesten i bilen ett av sine egne barns sete, mene eget barn blir sittende uten tilpasset sikring. Det er klart det er farlig. Og ulovlig, sier Henske.
Det er bilfører ansvar at barn under 15 år er forsvarlig sikret i bilen. Men som foreldre er det viktig å forsikre seg om at barnet blir forsvarlig sikret også når det sitter på med andre, og ikke stole blindt på at det gjøres. Hvis barnet ditt skal sitte på med noen hjem fra barnehagen eller til/fra fritidsaktivitet, er det derfor lurt å følge med på om barnet ditt blir sikret riktig. Vet du at det er ekstra sikringsutstyr i bilen barnet skal sitte på i? Hvis ikke, kan du sende med barnets beltestol, eller kjøre selv.
– Det kan like gjerne skje noe på en kort som en lang tur, poengterer Henske.
Hun har selv opplevd å hente barnet sitt i barnehagen for så å kjøre det hjem til en kompis nettopp fordi kompisen ikke hadde ekstra sikring i sin bil. Og oppfordrer alle foreldre til å gjøre det samme.
– Alle barn skal sikres forsvarlig, og alle er like viktige. Uff, tenk deg å være så uheldig å la eget eller andres barn sitte uforsvarlig sikret og at det skjer noe. Ingen ønsker å ha noe sånt på samvittigheten, sier hun.
Henske oppfordrer også til å tenke lenger enn bare bil. Kan man ta buss, tog, t-bane, sykle eller gå dit man skal i stedet?
Bruk bilbeltet riktigBeltestoler er enkle å montere riktig og kan kjapt flyttes fra en bil til en annen. Noen har også puter som barn kan sitte på, men det er ikke like trygt som beltestol.
Pute er bedre enn ingenting, men beltestolen er den beste måten å sikre barn over fire år på. Da får de ekstra beskyttelse for rygg, nakke og hode, og ikke minst blir beltet liggende riktig på kroppen, forklarer Henske.
For så lenge bilbeltet ikke ligger godt inntil skulderen i toppen og langs hoftebeina ved setet, kan det gjøre stor skade ved et uhell.
– Bilbeltets rolle er jo å beskytte, og for å oppnå det, må det ligge riktig. Vi ser mange som gjør feil her, og en beltestol vil motvirke mange av disse. For eksempel er det direkte farlig å la barnet sitte med bilbeltet under armen. Ved en kollisjon kan beltet da skjære seg inn i magen til barnet, advarer Henske.
Gi barnehagen en oppfordringEn ting er at man kan passe på at barnet er forsvarlig sikret i egen og i stor grad i andres bil, men hva med offentlig transport og for eksempel drosjer?
– Enkelte har tilpasset sikringsutstyr. For eksempel har en del drosjer barnesete og flybussen har bakovervendt barnesete, sier Henske.
Men skal barnehagen på tur, blir det ofte leid inn buss. Og reglene tillater å ha barn ned i ettårsalder kun sikret med topunktsele i buss.
– Nyere busser er pålagt å ha trepunktseler, så gi barnehagen en oppfordring om å sørge for å bestille en buss med trepunktseler neste gang dere skal på tur, sier hun.
Årsaken er at det da er mulig å feste barnets bilstol i bussen. Det er det ikke hvis det kun er topunktsele. Enkelte barnehager som er mye på tur har både egen buss og egne bilstoler, men det hører til sjeldenhetene.
– Vi i Trygg Trafikk mener det ikke burde være forskjell på sikring av barn i buss og bil, sier Henske.
Kjør selv om muligHun forteller at barnehagen datteren hennes gikk i skulle på tur og hadde leid en gammel buss med kun topunktseler og dermed ikke mulighet til å feste beltestol.
– Da fikk hun ikke sitte på i bussen. Hun syntes det var kjempekjipt at hun ikke fikk være med på bussturen sammen med de andre, men jeg kjørte henne dit de skulle, så fikk hun være med på den delen av utflukten likevel, sier Henske.
Hun har notert seg at bilsikkerhet er noe som opptar stadig flere foreldre, og mange har etter hvert også fått øynene opp for viktigheten av å sikre eldre barn.
– Det er i hvert fall noe som opptar min bekjentskapskrets, avslutter hun.
Trygg trafikk anbefaler deg å høre på denne podcasten: