Løse, vridde eller feilplasserte bilbelter er årsaken til de fleste skader på barn i bil. – Hadde vi tatt vekk dette, ville det nesten ikke vært skadde barn igjen, sier lege og forsker Marianne Skjerven-Martinsen.
– Foreldre diskuterer gjerne om barn skal spise is i bilen eller ikke. Men det er ting som ikke har noen betydning. Det vi må ha fokus på, er riktig sikring av barn i bil, sier Marianne Skjerven-Martinsen. Legen og forskeren ved Folkehelseinstituttet avla i 2014 doktorgrad om barn i bil.
To viktige huskeregler:
Barn som bruker beltestol fra 4-årsalderen:
1. Stram beltet godt over hoftene. Ikke over magen. Tykke klær bør tas av.
Mulige konsekvenser ved kollisjon: Fare for skader i magen. Kan være dødelig.
2. Beltet skal ligge over skulderen. Ikke bak ryggen eller under armen. Konsekvenser ved kollisjon kan være skader på hode og nakke, og kan være dødelig.
NB! Husk også at stramme større barn og voksnes bilbelte slik at det ligger tett inntil kroppen og ned mot lårene.
Bilbeltet skal være sitte riktig, stramt og ikke vridd
– En må alltid sitte klar for å krasje, påpeker Skjerven-Martinsen.
– Bilbeltet skal være riktig plassert, og det skal sitte stramt inntil kroppen. Du må også passe på at selen ikke er vridd. Vridd bilbelte vil føre til økt energi på et mindre område, og trykket vil ikke fordeles på samme måte, sier hun.
I arbeidet med doktorgraden så Skjerven-Martinsen på alle ulykker som involverte barn i Sørøst-Norge i perioden 2009 til 2013.
– Dersom vi hadde tatt vekk barna som ble skadet på grunn av løse, vridde eller feilplasserte bilbelter, ville det neste ikke vært skadde barn igjen. Det er jo litt rart at jeg som lege trenger å reise rundt og holde foredrag om disse helt basic tingene. Men det er disse små tingene som kan bety forskjell på liv og død, sier hun.
Mange har bilbeltet under armen eller bak ryggenCarina Henske i Trygg Trafikk sier at det heldigvis nesten ikke er barn som omkommer i trafikken. I 1969 var antallet 100.
– Vi prøver hele tiden å minne folk om at de må la barna ha bilbeltet så tett inntil kroppen som mulig. Dersom barnet har trepunktssele, skal treffpunktet være over hoften og skulderen. Hoften er ett av de sterkeste beina i kroppen. En vanlig feil som går igjen, er at barn har bilbeltet under armen eller bak ryggen, sier Henske.
Hvordan sikre barn i bil? Lytt til podcast med overlege Tor Einar Calish her:
Mange foreldre ikke klar over farenMarianne Skjerven-Martinsen sier at mange ikke er klar over at det er så farlig å ha bilbeltet under armen eller bak ryggen. Men det kan få store konsekvenser.– Bilbeltet må sitte stramt over hoften – ikke magen. Og så skal det også ligger over midtre del av skulderen, påpeker hun.
Dersom bilbeltet er under armen eller bak ryggen, vil det ved bråstopp ikke være noe som holder overkroppen igjen. Skjerven-Martinsen forklarer at hode og overkropp blir kastet framover, slik at barnet vil slå seg i setet foran, annet inventar eller andre passasjerer. Skadene kan komme i hode, ansikt eller nakke, avhengig av hva som er treffretningen i kollisjonen.– Magen er også det mykeste stedet i kroppen. Derfor er det viktig at beltet ligger over hoftene, og ikke over magen. Ved kraftig oppbremsing vil et bilbelte plassert på magen presse innholdet i buken mot ryggraden, og det kan føre til knusing og kutting av indre organer, sier hun.
Hvorfor tar noen bilbelte under armen og bak ryggen?– Har du en flerbruksbil, for eksempel en sjuseter, er bilbeltefestet til det midterste setet ofte i taket. For et mindre barn vil beltet kanskje komme så høyt på halsen, at det blir ubehagelig og irriterende. For å slippe unna, flyttes bilbeltet, sier Skjerven-Martinsen.
Å flytte bilbeltet slik er mye farligere enn om bilbeltet hadde blitt liggende over deler av halsen.– I en ulykkessituasjon vil bilbeltet kun gi brennmerker på halsen. Det er fordi trykket i en frontkollisjon kommer rett forfra, og derfor vil barnet vil rotere rundt selen slik at trykket ikke kommer rett på halsen. Dette kan løses ved å plassere barnet på et annet sted i bilen, eller i en beltestol hvor skulderdelen av beltet går igjennom en spenne, sier hun.
I noen tilfeller blir det også en kombinasjon av flere feil, for eksempel at skulderdelen av bilbeltet tas bak ryggen, og magebeltet er løst.– Det som da kan bli resultatet, er at barnet vil kunne skli ned og under beltet, sier Skjerven-Martinsen.
Vanlige problem med fempunktsselerBruker barnet bilstol med fempunktssele, er en veldig vanlig feil at selen sitter for løst.– Den ene dagen kjører barnet hjem fra barnehagen i parkdress, og den neste er det langtur til hytta – i varm bil, uten ytterklær. Dersom en ikke etterstrammer, vil selene da være for løse og barnet kunne skli ut av selene, sier Skjerven-Martinsen.
Noen har også barn som er som små Houdini-er som klarer å vri seg ut av selen på egen hånd.– Vi er veldig tilhengere av beltesamlere som holder skulderbeltene på plass, spesielt for de små utbryterkongene, sier hun.
Tidligere var det på grunn av et EU-direktiv ikke lov å bruke beltesamlere. Det het at en skulle kunne ta av beltet med ett enhåndstrykk dersom bilen skulle brenne, eller at det var fare for drukning.– Men disse situasjonene er svært sjeldne i forhold til alle tilfeller hvor beltesamlere kan hjelpe, sier Skjerven-Martinsen.
Vanlige feil som kan få alvorlige konsekvenser:
- Beltene i barnesetet er ikke strammet godt nok rundt barnet- Bilbeltet ligger under armen eller bak ryggen til barnet- Barnesetet er plassert i forsete foran en airbag som ikke er koblet ut- Monteringsanvisningen er ikke fulgt nøye nok, og setet er løst/dårlig festet- Selen rundt barnet er vridd
Skal man si ifra dersom andre gjør feil?– Jeg tenker at det er viktig å gi beskjed dersom en ser at noen sikrer feil. Selv pleier jeg i alle fall å si ifra, sier Carina Henske.
Henske sier at Trygg Trafikk får mange henvendelser fra folk som er bekymret for andres sikring av barn i bil.– En barnehageansatt så for eksempel at et barn satt på foreldrenes fang. Jeg tenker at det a kan være lurt å få til et samarbeid med lokalt politi, slik at de kan gi forelegg til de som sikrer barna ulovlig, sier Henske.
Ikke alene på veieneHenske minner oss om at vi ikke er alene på veiene.– Det viktige i trafikken, er at vi aldri vet helt. Det er uforutsigbart, og vi vet ikke hvilke andre sjåfører som er ute samtidig som oss. Derfor er det viktig at vi tar på oss vår del av ansvaret for at ingen skal bli skadet, avslutter hun.