Barnet vil være i stand til å kommunisere med deg på en mye mer avansert måte etter hvert som den sosiale, kognitive (tankemessige) og fysiske utviklingen skyter fart i det andre halvåret. Mange barn begynner nå å sette sammen vokaler og konsonanter til ordlignende lyder, og bruker bevegelser for å peke mot det de vil ha.
Forstår enkle setninger
Evnen til å oppfatte verden rundt seg utvikler seg også. Barnet kjenner nå navnet sitt og forstår enkle setninger som “her er koppen din” og “vink til pappa”. Du kan kanskje også oppleve at barnet “snakker” med lekene sine og bruker tonefall for å uttrykke forskjellige følelser.
Barnets personlighet blir nå mer og mer synlig. Det er mer oppmerksomt på hvem som er hvem og hva som er hva, og er i stand til å leke mer selvstendig etter hvert som det lærer å sitte og sannsynligvis også å krabbe.
Se på noe sammen
Barnet begynner å få stor glede av at dere vender oppmerksomheten mot noe sammen. Det begynner etter hvert også å peke for å henlede oppmerksomheten din mot noe det er opptatt av. Mens barnet tidligere var fornøyd med å bli underholdt av deg, er det nå interessert i det du er opptatt av – og vil at du skal ta del idet det er opptatt av. Å se og lese i bøker sammen er en fin felles opplevelse.
Klarere selvoppfatning
I denne perioden utvikler barnet en tydeligere oppfatning av seg selv og har også en klarere oppfatning av hvem som er de mest kjente og de viktigste menneskene i tilværelsen. Dette skaper et sterkere ønske om sosial samhandling. Mer enn noen gang opplever barnet gleden ved å bli lekt med og få oppmerksomhet. Noen begynner også å reagere når foreldrene går fra dem, såkalt separasjonsangst.
Du kan også legge merke til at barnet begynner å gi sterkere uttrykk for egne ønsker, som at det vil ha tak i en bestemt leke. Og hvis det ikke får viljen sin, kan du kanskje oppleve det første raserianfallet.
Leker overalt: Plasser flere leker rundt barnet og oppmuntre det til å sitte og strekke seg etter dem. Dette fremmer barnets koordinasjon.
Hold takten: Spill musikk og hjelp barnet til å bevege seg i takt med musikken. Hold barnet i stående stilling og la det danse, svinge seg, klappe i hendene osv. Dette fremmer sansen for rytme og bevegelse.
Hva er dette? Når du sier navnet på gjenstandene rundt dere og forteller barnet hva du gjør, øker barnets ordforråd.
“Borte-titt-tei”: Gjem noen gjenstander slik at de ligger delvis skjult, og la barnet finne dem. Det fremmer oppfatningen av objektpermanens og vil bli en av barnets favorittleker i lang tid fremover.
Min verden: Ved å introdusere grunnleggende begreper og bruke enkle forklaringer som “teppet er mykt”, “vannet er varmt”, “bordet er kaldt”, fremmer du ordforrådet og sanseutviklingen til barnet ditt.
Fingerleker: Hånd- og fingerleker som ”Lille Petter edderkopp” og ”Klappe søte” er svært populære nå.
Fysiske endringer og motoriske ferdigheter:
Når barnet er sju til åtte måneder, kan det hende det prøver å komme seg opp i sittende stilling. Dette er en viktig milepæl for barnet ditt. Når barnet sitter, kan det delta i verden rundt seg på en ny og spennende måte. Barnet elsker sin nye selvstendighet, og det vil sannsynligvis du også. Mens barnet øver seg på å sitte, er det lurt å omgi det med myke puter som kan beskytte ved fall.
Noen barn begynner å bevege seg rundt på en eller annen måte så tidlig som i seksmånedersalderen – de skyver seg, åler seg eller krabber – men for de fleste skjer dette når de er åtte til ni måneder.
Les også:
Pinsettgrepet
En annen motorisk ferdighet som utvikles i denne fasen, er evnen til å flytte en gjenstand fra den ene hånden til den andre. Pinsettgrepet begynner også å utvikles rundt seks- til syvmånedersalderen, og det vil gjøre det lettere for barnet å plukke opp små ting.
Nå er det viktig å tenke på at jo mer barnet greier å bevege seg rundt, jo bedre må du passe på at det ikke finnes små gjenstander innenfor rekkevidde som kan utgjøre en kvelningsfare. Små barn har en tendens til å putte ting i munnen.
Kognitive ferdigheter
Kognitive ferdigheter er ferdigheter som barnet tilegner seg gjennom erfaring og erkjennelse. En viktig kognitiv ferdighet som utvikles i denne perioden, er forståelsen av objektpermanens, det vil si at barnet begynner å fatte at selv om det ikke kan se en gjenstand eller en person, er den der likevel.
Du kan hjelpe barnet til å forstå dette ved å leke “borte-titt-tei” eller ved å skjule en leke delvis med et teppe og la barnet finne den. På dette utviklingstrinnet ser en også et forstadium til separasjonsangst – som gjerne er en påkjenning for både foreldre og barn, men som likevel er positivt i den forstand at det signaliserer at barnet utvikler seg normalt.
Årsak-virkning forståelse
Barnets hukommelse forbedrer seg stadig. Forskning viser at et seks måneder gammelt barn kan huske noe i inntil to uker. Barnet begynner også å forstå årsak og virkning – at når det for eksempel slipper noe, faller det ned på gulvet. Og når det dunker noe i bordet, kommer det en lyd. I disse månedene utvikler barnet sin sans for humor, noe som kan komme til uttrykk ved at det lager rare grimaser eller lyder, for så å le.