– En del barn har generelt dårlig motorikk, sier Elin Asbjørnsen som daglig møter barn i sin jobb som helsesykepleier.
En seksåring skal normalt kunne kle på seg, knytte skoene, spise med bestikk, pusse tenner, gå, løpe, hoppe, delta i lek, tegne, skrive og klippe. Bak hver av oppgavene ligger mye mer trening og repetisjon enn vi vanligvis tenker over. Det er for eksempel ikke uten grunn at mange barn leker samme leken om og om igjen – det er for å terpe på en ny ferdighet. Hver nye ferdighet hjelper barnet ett steg opp på utviklingsstigen, som er nødvendig for å utvikle seg videre. Derfor er det viktig å se om barnet mestrer hver enkelt oppgave slik at videre utvikling er mulig.
– Barn må få anledning til å bruke kroppen. Mange barn får for lite fysisk aktivitet og for få utfordringer i dagliglivet. Vi kjører mye, går mest på fortau og får ikke brukt hele kroppen vår. Dette er lite utfordrende for blant annet balansen. Motsatsen er å la barnet være ute i ulikt terreng, teste kroppen sin og oppnå ny mestring. Vi er så opptatt av sikkerhet at mange barn ikke får klatre i trær eller balansere på steiner i like stor grad som før. Stor trafikk kan begrense sykkelmulighetene, og for mye ekstrautstyr kan være mer i veien for utvikling enn man tror. Barn trenger å få muligheten til å være spontane og finne ut av ting selv. Også der de kan komme til å få et blåmerke eller to, mener Asbjørnsen.
Seksåringer vokser mye og skal gå fra å være aktive store deler av tiden i barnehagen til å sitte stille i mange timer hver dag i klasserommet. En ting er at dette må innøves, men en annen side er at det da blir enda viktigere at barnet bruker kroppen sin mye og riktig i fritiden slik at den kroppslige mestringen får fortsette.