Babyverden plussBabyverden pluss - foreldreHold mobilen unna måltider og trilletur

Hold mobilen unna måltider og trilletur

Måltider er sosiale arenaer hvor barnet kan lære mye. Derfor er ikke dette tiden for å la din eller barnets oppmerksomhet forsvinne inn i mobilskjermen. Illustrasjonsfoto: iStock
Av Maren Eriksen 32 Sist oppdatert 10.02.25
Er mobiltelefonen med rundt middagsbordet? Parkeres barnet foran tegnefilmer for å gjøre matingen lettere? Går du selv med blikket på telefonen når du triller tur? Helsesykepleier ber deg tenke deg grundig om – for barnet ditt kan gå glipp av viktig læring!

Å glane på mobilen mens barnet sover er én ting, men dessverre stjeler telefonene oppmerksomheten ofte også når barnet er våkent og klart for samspill og læring. Leder av Helsesykepleierne NSF, Ann Karin Swang, synes foreldre bør være mer bevisste egen mobilbruk.

Unngå skjerm ved måltider

En situasjon mange foreldre kjenner seg igjen i, er at barn får skjerm i forbindelse med måltider – særlig på besøk, restaurant eller ferie, men også hjemme.

– Barn og mat kan være utfordrende, men med skjerm kan barnet glemme hele greiene, og gaper bare i vei. Tanken er at barnet spiser raskere og mer, og ikke tenker så mye over hva det er det spiser om det er distrahert. Men er det noe vi ønsker? Vil vi ikke at barnet skal bli kjent med maten, med smaker og følelsen av å være sulten og mett? Vi risikerer at barnet ikke blir kjent med kroppens signaler, og det kan være skadelig, sier Swang.

Hun sier at mat og måltider er noe vi må lære og modnes med. Og uten riktig utgangspunkt, eller med dårlige rollemodeller hvor foreldre selv er plassert foran en skjerm, desto større er risikoen for å utvikle spiseforstyrrelser.

– Dessuten går man glipp av viktig fellestid. Vi ser det på skoler der barna ser på film eller tv mens de spiser. Det er rolig, men barna går glipp av det sosiale i å spise sammen. Det samme gjelder om foreldre sitter på hver sin skjerm mens de spiser. Det er ikke så rart at samhandling blir vanskelig hvis vi tar bort de naturlige sosiale samlingsplassene, sier Swang.

La barnet være del av fellesskapet rundt måltidet

Hun sier at det er noe som ofte tas opp på helsestasjonen i diskusjon rundt skjermbruk.

– Vi snakker alltid om måltidsituasjonene, og ser at det dessverre ikke er uvanlig at man ikke spiser sammen. Barn i barnehage- og skolealder har ikke så mange sosiale arenaer der alle i familien er samlet i løpet av en dag. Vi råder til å bruke god tid på måltidet. Å la barnet delta så snart det er stort nok, og få gode tilbakemeldinger. Det er ikke så mye som skal til før man føler at man er en del av et team, sier Swang.

Og akkurat følelsen av å bli sett, å være en del av et fellesskap og få god tilbakemelding, mener Swang er nyttig for at barnet skal bli mer selvstendig.

– Vi ser at det snakkes mye om at ungdom og unge voksne ikke er robuste nok nå. At de ikke har fått klare ting selv. Dette grunnlaget legges tidlig, ved å la barnet prøve selv, og feile noen ganger før det får ting til. Det krever tid og tålmodighet, men vil lønne seg senere, sier Swang.


Felles måltider er investering i barnets framtid

Swang mener at barnet gjerne så snart det kan sitte selv bør være med på ett eller flere av familiens måltider.

– Å få ta del i felleskapet rundt middagsbordet er viktig læring for barnet. Det er kanskje ikke her barnet spiser mest mat, men det lærer om familien og seg selv som del av familien. Familier som spiser sammen uten forstyrrelser snakker ofte godt sammen, sier Swang.

Det er kanskje ikke det første man tenker på med en baby i hus, men man legger til seg vaner tidlig i familielivet –– vaner som ofte varer. Familier som er vant med å spise sammen, fortsetter gjerne med det. Etter hvert kan barnet selv bidra mer, med fortellinger om ting som skjedde i barnehagen eller på skolen.

– Felles måltider med slike samtaler er det mest forebyggende tiltaket vi kan gjøre med tanke på barns psykiske helse. Faktisk er det et kriminalitetsforebyggende tiltak, sier Swang.


Ut på tur – med telefonen i hånden?

Vi ser det ofte – mødre på trilletur med blikket festet i mobilen, og/eller med hodetelefoner eller ørepropper med musikk eller annet. Så lenge barnet sover og du hører hvis det gråter og får med deg viktige lyder fra omverdenen, kan det være greit.

– Babyen tåler at du ikke hører det første knystet iblant, men om det er sånn at det må gråte lenge før det blir hørt og møtt, kan det bli problematisk. Og man bør unngå å gjøre dette i starten, for det tar tid å bli kjent med babyens ulike typer gråt. Om ørene er opptatt med andre ting, er det fort gjort å gå glipp av nyansene, sier Swang.

Og når babyen er litt eldre og er mer våken på tur, mener Swang at foreldre i større grad bør velge vogner som er vendt mot dem, ikke fra.

– Små barn trenger å se forelderen på tur. Å ha barnet vendt mot deg gir også mange gode anledninger til samspill og å snakke om det dere ser på tur. Det er bra for språkutviklingen. «Dette er et tre», «Oj, nå regner det», «Nå går vi hjemover». Når man snakker med barnet på tur, skjer det mye fin samhandling, sier Swang.

Følg babyens utvikling: Last ned Babyverdens app her
Hva synes du om artikkelen? 

Nyeste artikler: