Forskjellen er imidlertid ganske betydelig på sikt. Det er forskjellen på et forbud og en personlig grense, som i dette tilfellet har samme personlige innhold. ”Jeg vil ikke at du skal brenne deg”. Vi kan også kalle det forskjellen på et ”jeg-utsagn” og et ”du-utsagn”.
”Jeg-utsagn” eller personlige utsagn skaper kontakt mellom mennesker, mens ”du-utsagn” skaper avstand og avbryter kontakten. Og kontakt mellom foreldre og barn er livsnødvendig hvis barna skal lære å utvikle seg. (Du kan eventuelt teste dette neste gang du har en konflikt med din partner. Hvis begge snakker om den andre (du-utsagn), blir resultatet fort krangling. Men hvis begge snakker om dere selv (jeg-utsagn) utvikler det seg til en fruktbar samtale).
Les også:
Samarbeid, ikke avstand
Barn vil gjerne samarbeide med foreldrene sine og gi dem det de ber om. Det får dem til å føle seg vellykkede og godt tilpass. Forbud og kritikk har den motsatte virkning (akkurat som hos voksne).
I den første setningen ”Du får ikke pelle borti strykejernet!” er det allerede innebygget en mild kritikk: du peller borti ting! Men det går helt galt når det er femte eller tiende gang og kritikken blir mer uttalt. Enten direkte: ”Er du døv?” ”Hvorfor kan du aldri høre hva jeg sier til deg!” ”Er du dum eller?” ”Nå er du slem!” Eller indirekte: ”Det er du jo stor nok til å forstå”, ”Nå er du ikke en snill gutt”, ”Nå blir mor lei seg”.
Det går rett og slett ikke. Man kan ikke forvente at andre mennesker respekterer våre grenser i den første setningen for så å krenke deres i den neste. Både barn og voksne reagerer på samme måte: de krenker tilbake! Uansett om det personlige utsagnet ”Jeg vil ikke at du tar borti strykejernet” følges av sinne, forskrekkelse eller mild imøtekommenhet, har det en viktig avgjørende kvalitet: Det er varmt. Det kan godt hende at barnet blir forskrekket, lei seg eller frustrert, men det føler seg ikke urettferdig behandlet. Dets egne grenser er intakte, og det vil gradvis lære å utvise samme respekt for foreldrenes grenser.
Les også:
Mine grenser tar utgangspunkt i meg
I det jeg har snakket om her har jeg bevisst valgt en grense som alle foreldre vil kunne skrive under på uten å granske hjerte og nyrer først. Det er derfor enkelt å være personlig. La oss se på et annet eksempel: ”Jeg vil ikke at du leker med pianoet” (og ikke ”Du får ikke leke med pianoet!” eller ”Pianoet er ikke leketøy!”)
Her er det fort gjort å bli usikker. Skal man ta et saklig utgangspunkt som for eksempel hva man har hørt om barns kreativitet? Eller et spontant, personlig utgangspunkt: Nå vil jeg ha ro! Eller et økonomisk: Det er dyrt å få pianoet stemt.
Selv om det kanskje lykkes i dag, så hviler de gamle kravene om konsekvens som en tung byrde på skuldrene: Det skal være veloverveid nok til å bli en regel. Og enda verre: Hvis denne regelen skal opprettholdes, må den andre forelderen også være enig!