Når barn blir cirka to år gamle får de mer vilje og begynner å lengte etter å bli mer selvstendige og mindre avhengige av foreldrene. I Nordeuropa har vi tradisjonelt kalt denne fasen (som egentlig varer de neste 18 årene!) for trassalderen, mens den i USA ofte kalles ”The trouble two’s”.
Disse betegnelsene skyldes sannsynligvis tradisjonell tenkning som gjør at voksne forklarer årsaken til enhver konflikt med noe som skjer i og med barnet.
I dag vet vi at det ikke er så enkelt. Konfliktene bunner i foreldrenes vilje og evne til å følge med på og forstå barnets utvikling, samt kvaliteten av samspillet mellom foreldre og barn de to første leveårene.
Med barnet skjer det som nevnt bare det at hun eller han gjerne vil greie å gjøre stadig flere ting selv: Pusse tennene, knytte snorer, ta på gummistøvler og yttertøy, hente mat i kjøleskapet osv.
Klarer du å slippe taket?
Med foreldrene skjer det av og til at de har vanskelig for å omstille seg. I to år har de vært nødt til å hjelpe barnet med alt mulig. Dette er ikke bare en belastning, men gir også en overveldende følelse av være utrolig viktig for et annet menneske; man vet best og er helt uunnværlig. Å gi slipp på denne makten er en lettelse for noen, mens andre har vanskelig for å gi den fra seg.
Samspillet mellom barnet og foreldrene avhenger helt av foreldrenes evne til å omstille seg. Når de bare motstrebende oppgir den totale kontrollen og ikke klarer å glede seg over barnets vilje til å greie seg selv, utvikler det seg til en maktkamp:
– Jeg vil ta maten selv!
– Du kan ikke det. Du søler bare på bordet. La meg gjøre det.
– Nei, jeg vil selv.
– Nå gjør jeg det……se der! Nå fikk du meg til å søle. Jeg sa jo at du er for liten!
Antakelig har denne faren eller moren rett. Det er minst 50 prosent risiko for at barnet ikke klarer å balansere skjeen hele veien fra fatet til tallerkenen og dermed søler på bordet. Men samspill med barn handler ikke om å ha rett. Det handler om å gi barn plass, mulighet og oppbakking til å lære alt de skal rekke i løpet av noen ganske få år.
Derfor må foreldrene gi barnet muligheten til å gjøre ting det ennå ikke mestrer, og vente med å hjelpe til barnet selv ber om det.