I første omgang gjelder det å få oversikt over egne og felles utgifter. Sjekk kontoutskrifter tilbake i tid, og ta samtidig en gjennomgang for å se om det er noe som kan reduseres eller kuttes helt ut. Deretter bør dere vurdere hvilke felles kontoer dere trenger, og navngi disse til de ulike formålene. Kontoene må opprettes i et av deres navn med fullmakt til den andre parten slik at begge får dem opp i nettbanken. Jeg anbefaler at man har hver sin lønnskonto og sparekonto for egen sparing, og felleskontoer for regninger, buffer og felles sparemål.
Her er noen tips for hvordan man kan fordele kontoer og lage gode oversikter, dette er generelle råd og de fleste gjør tilpasninger til sin situasjon og økonomi:
- Brukskonto: Man bør ha hver sin lønnskonto. Mange par velger å overføre fast summer fra denne til andre spare-, buffer- og regningskontoer på lønningsdag så vet de hva som står igjen til husholdning og annet, og kan budsjettere med dette. Man kan også velge å ha en ekstra felles brukskonto til husholdning, en husholdningskonto. Da kan man sette av et fast beløp på lønningsdag og budsjettere med disse pengene til felles hverdagsinnkjøp som mat og lignende. Bruk gjerne SIFOs kalkulator til å vise alminnelige forbruksutgifter for ulike husholdninger. Jeg anbefaler å sette av litt ekstra da dette er et lavbudsjett for mange.
- Regningskonto: Opprett ett fast trekk til felles regningskonto som overføres på lønningsdag. Beløpet bør være stort nok til å dekke faste fellesutgifter pluss litt ekstra. Husk at dere har utgifter som kommer sjeldnere enn hver måned. Det gjelder blant annet kommunale avgifter og eiendomsskatt som skal betales to ganger i året. Beregne hvor mye dere må sette av i gjennomsnitt hver måned for å dekke alle utgifter gjennom året.
Her er noen typiske kostnader som bør gå fra regningskonto: strøm, felles lån, TV, internett, veiavgift på felles bil, bompenger, telefoni, boligalarm, forsikringer, eiendomsskatt og kommunale avgifter. Man kan opprette faste betalingsavtaler fra regningskonto slik at man slipper å legge inn fakturaer underveis.
- Bufferkonto: Denne kontoen bør til enhver tid ha et disponibelt beløp som kan dekke uforutsette utgifter som for eksempel ny vaskemaskin, oppvaskmaskin og reparasjoner av bil og bolig.
Hvor mye man bør sette av til bufferkonto kan være individuelt, men vi anbefaler at man har minimum to ganger månedsinntekt disponibelt på denne kontoen. Dette er den viktigste sparekontoen og den bør bygges opp før man begynner med annen sparing. Bli enig om et fast beløp som settes av til denne kontoen hver måned. I starten kan man sette av litt ekstra for å bygge opp kontoen, men når dere har satt av nok kan dere ha et fast trekk fra lønnskontoen på ca. 1000 kroner hver måned slik at dere holder saldoen oppe til enhver tid.