Barn som vokser opp i dag ser sjelden foreldrene bruke fysiske penger. Og sannsynligvis vil de svært sjelden få bruk for det selv.
Dette gjør at vi som foreldre får et ekstra ansvar for å lære barna om digitale og virtuelle penger. Selv om det fortsatt er viktig å lære at et kronestykke er et kronestykke og ikke en hundrelapp, trengs det også opplæring i den abstrakte bruken av penger. Kanskje er det manglende forståelse for dette som har gjort at så mange unge nå sliter med kredittgjeld og forbrukslån?
Selv om du ikke ser pengene, er det ikke ubegrenset mange av dem
Det er enkelt å si at barn i dag ikke lærer seg verdien av penger når de betaler lørdagsgodtet med eget bankkort, men ettersom verden forandrer seg må nødvendigvis også opplæringen av barna foregå på annet vis enn da vi var barn.
Barna trenger å lære at det ikke er utømmelig med penger på kortet, og at pengene ikke automatisk kommer inn etter hvert som det brukes. Har en brukt alle pengene på kortet på lørdagsgodt, er det tomt, og vil ikke kunne brukes igjen før en har fått inn mer penger – fra for eksempel ukelønn eller bursdagspenger.