Rosland mener at de europeiske sikkerhetsreglene for sikring av barn i fly i dag gir tilstrekkelig beskyttelse.
– Akkurat som bilprodusenter tester nye sikkerhetssystemer (bilbelter og airbags) i kollisjonssimulatorer, har tilsvarende tester vært gjennomført med flyseter, belter og barneseter. Disse testene viser at flysetebelter og «loop-belts» gir tilfredsstillende beskyttelse. Regelverket er basert på at visse standarder møtes og overholdes, og det er dette regelverket vi forvalter. Barnestoler som er godkjente for fly gir sannsynligvis bedre beskyttelse enn «loop-belts», men det betyr ikke at slike belter er farlige i seg selv, sier Rosland.
Han forteller at den canadiske luftfartsmyndigheten, Transportation Safety Board of Canada (TSB), har tatt opp sikring av barn i fly i FNs organisasjon for sivil luftfart (ICAO), fordi de ønsker enda bedre sikring av små barn i fly. De viser til en hendelse der et spedbarn omkom i forbindelse med en flyulykke, som skjedde under landing nord i Canada i 2012.
– Anbefaling fra ICAO og Europas luftfartsmyndighet (EASA) er at flyselskapene lar spedbarn og små barn få et eget sete, og at det brukes godkjente «child restraint systems». Vi kjenner ikke til hendelser i Norge der barn har blitt klemt eller skadet ved bruk av «loop-belt», og mener at risikoen for at dette kan skje er svært lav, forklarer Rosland.
Har dere i Luftfartstilsynet noen tips til foreldre som skal reise med tanke på sikring av barnet i flyet?
– Det er opp til flyselskapene å avgjøre hvordan de vil følge det felleseuropeiske regelverket, altså bruk av CRS i eget sete. Om du er bekymret for å ha ditt spedbarn i «loop-belt» på fanget, kan det være lurt å sjekke hva de ulike selskapene tillater med tanke på CRS i eget sete, avslutter Rosland.
Europeiske regler for sikring av barn i fly
På Luftfartstilsynets nettsider står det at fartøysjefen (øverste ansvar for alle om bord i flyet) skal sikre at alle passasjerene befinner seg i et sete eller en køye med sitt sikkerhetsbelte eller sin redningssele korrekt festet før start, landing og når det anses nødvendig av hensyn til sikkerheten. De oppgir derimot ikke hvilke typer sikringsutstyr som er godkjent for bruk i fly. “Enn så lenge overlater regelen denne vurderingen til flyselskapene og de nasjonale luftfartsmyndighetene», opplyser de.
Luftfartstilsynet har godkjent beltene CARES og Crelling og stolen Meru for bruk i norske fly. Beltene hjelper barn til å sitte godt i eget sete, mens stolen vil være et godt hjelpemiddel for funksjonshemmede barn, som har vanskelig for å sitte uten støtte. Meru er godkjent for barn mellom tre og 14 år. Noen bilstoler er også godkjent for bruk i fly. Se faktaboks under om bilstol om bord i fly.
Luftfartstilsynet har i samarbeid med Den europeiske unions (EU) byrå for flysikkerhet (EASA) og andre europeiske luftfartsmyndigheter gjort en grundig gjennomgang av disse hjelpemidlene. Alle er godkjent av amerikanske luftfartsmyndigheter (FAA), og i de fleste land i Europa.
Det er viktig å huske på at det ikke er et krav til flyselskapene at de skal ha disse hjelpemidlene tilgjengelige. De må ofte medbringes av de reisende selv. Det er også de reisendes ansvar at barnesikringen de medbringer er godkjent. Ta derfor kontakt med flyselskapet på forhånd hvis du vil ha med et belte eller bilstol til barnet ditt under flyvningen. Du må også betale for bruk av et ekstra sete.
Du kan kjøpe barnesikring på blant annet disse nettsidene:– Airshells.com (kun leie)– Meru– Crelling
Tilbake til innholdsoversikt
Bilstol:
I henhold til europeiske sikkerhetskrav for bilstoler gjelder følgende standarder når du skal fly med europeiske flyselskap:- ECE R44/03 eller nyere.- Godkjent for bruk uten base.- Godkjent for feste med topunktssele.- Skal monteres i den retningen bilstolen er godkjent for, og i henhold til stolens brukerveiledning.I henhold til amerikanske sikkerhetskrav for bilstoler gjelder samme standarder som i Europa, men du kan i tillegg bruke bilstoler som er merket «Aircraft Approved».Maksimale bredde-mål på bilstolen: Bredde på nederste del av bilstolen kan maksimalt være 44 centimeter. Bredden i skulderhøyde må ikke skape ubehag for passasjerer som sitter ved siden av. Maksimal høyde som flere flyselskap opererer med er 65 centimeter.Hvis du velger å bruke medbrakt sikringsutstyr til barnet under flyvningen, er det viktig å ta kontakt med flyselskapet på forhånd, for å forsikre at sikringsutstyret er godkjent og mulig å bruke i flyet.
Kilde: Reiseguiden.no
For informasjon om å reise med barn på fly, se også EASA: Flying with children
SAS
Hos SAS kan du bruke bilsete når du reiser med barn i alderen null til to år. Derfor barnet har fylt to år under reisen kan du bruke barnets bilstol også på returreisen, så lenge returen skjer innen seks måneder. Hvis man ønsker at barnet skal sitte i en bilstol må man bestille et separat flysete til spedbarnet. Dette koster det samme som for barn mellom to og 11 år, og du må ta med bilsete selv. Når man flyr med barn under to år uten eget sete, skal barnet sitte på fanget til den voksne, festet med et «loop-belt».
Når det gjelder barn i alderen 2 – 11 år skal ikke disse sitte i et medbragt bilsete i flysetet. Unntaket er altså de barna som ved utreise var under to år gamle, men som innen returen har rukket å fylle to år. Dette er felleseuropeiske luftfartsbestemmelser, og ikke noe som er spesifikt for SAS.
Du kan også bestille en babykurv gratis på SAS-flygninger til/fra Asia og USA. Hvis du bruker en babykurv, kan barnet ikke veie mer enn 11 kg. Lengden på kurven er 72 cm. Det er et begrenset antall tilgjengelige babykurver for hver flygning. Hvis du vil be om babykurv eller reservere sete for spedbarnet ditt, kan du kontakte SAS Customer Service.
Du kan lese om å reise med barn på SAS her.
– Pressesjef John Eckhoff i SAS.
Tilbake til innholdsoversikt
Norwegian
Sikkerheten har førsteprioritet hos oss, uansett passasjerenes alder. Vi følger derfor alltid de sikkerhetsreguleringer som luftfartsmyndighetene anbefaler. Barn under to år kan sitte på foreldrenes fang, og reiser gratis på innenlandsflyvninger. På internasjonale flyvninger reiser barn under to år med 90 prosent rabatt. Hvis du velger å ta med en barnestol som en ekstra sikring og komfort, må denne plasseres på eget sete. Det ekstra setet koster det samme som en barnebillett for barn i alderen to til 11 år. Barnestolen og sikringsutstyret skal være godkjent før avreise. Vi opplyser om disse kravene på vår hjemmeside.
Vi bruker «loop-belts» som en ekstra sikkerhet. Den voksne som sitter med barnet på fanget bør samtidig ha et fast grep rundt barnet med armen sin under avgang og landing, samt når skiltet med setebeltet er tent.
Du kan lese om å reise med barn med Norwegian her.
– Presseansvarlig Andreas Hjørnholm i Norwegian.
Tilbake til innholdsoversikt
Sunclass Airlines(tidligere Thomas Cook)
Alle barn under 2 år skal sitte fastspent på fanget til en voksen under start og landing. En egen sikkerhetssele utleveres av kabinpersonalet. Til de minste på opp til 10 kg har vi en vugge som spennes fast i flyet. Det er imidlertid kun et begrenset antall om bord i hvert fly.
I noen fly kan det forekomme en begrensning på antallet spedbarn. Større barn skal sitte i eget sete under start og landing.
Reiser du med en baby (0-2 år) som ikke sitter på egen plass, kan du ta med enten en barnevogn av normal størrelse, eller en reiseseng eller en autostol. Dette berører ikke din samlede bagasjemaksimum. Vær oppmerksom på at hverken barnevogn, sportsvogn, reiseseng eller autostol må medbringes inn i kabinen, og at du ikke må pakke noen form for bagasje i dem.
Har ditt barn eget sete om bord på flyet, kan du i noen tilfeller få tillatelse til bruk av et godkjendt bilsete om bord under flyvningen. Dersom du ønsker å ta et bilsete med ombord, må dette godkjennes av Sunclass Airlines før avgang.
Kilde: Sunclass Airlines' nettsider
Tilbake til innholdsoversikt
Her finner du lenker til Canada, USA og Europas luftfartsmyndigheters anbefalinger:
Kilder: Luftfartstilsynet, SAS, Norwegian, Sunclass Airlines, Crelling Harnesses Ltd, Småbarnsforeldre.no, Lovdata, Hjelpemiddeldatabasen, Avinor, EASA, Regjeringen.no, Reiseguiden.no, ICAO og NRK.