Det kan være utfordrende å holde kontakt med familie og venner som bor i andre land eller på en annen kant av landet. Tid og økonomi gjør ofte at man ikke kan besøke hverandre så ofte som ønskelig. Da kan medier som Skype være en god hjelp for å holde kontakten. Men vil små barn forstå hvem som er på skjermen, og vil de klare å kommunisere med dem og skape tilknytning?
Skype og Facetime vil ofte kunne fungere som midlertidige løsninger.
– Kommunikasjon gjennom Skype eller lignende vil være et bedre alternativ enn å ikke ha kontakt i det hele tatt. Dessuten er min erfaring at hyppig kontakt over Skype vil gjøre at man oftere besøker hverandre i virkeligheten, sier barnepsykiater Melanie Ekholdt Huynh.
Kan man Skype med små barn?
– Er det én ting på skjerm babyer kan være med på, er det nettopp dette med å kommunisere med hverandre ved å bruke for eksempel Skype. Hvor mye kontakt de vil oppnå på skjerm kan variere etter hvilken relasjon barnet har til personen på skjermen, og hvilken alder barnet er i. Man vil nok uansett merke at man ikke får like god kontakt med et lite barn som med en voksen på skjerm, sier Ekholdt Huynh.
Barnepsykolog Elisabeth Gerhardsen sier at Skype kan være en støtte for å ikke bryte ned en tilknytning som er etablert. Det kan øke barnets trygghet på at den voksne fortsatt er interessert i og opptatt av barnet, men den nærheten og omsorgen barn trenger vil de ikke kunne få på samme måte gjennom Skype.
– Hvis begge foreldrene reiser bort samtidig, er barnet mer utsatt for å føle seg forlatt. Skype er i slike tilfeller absolutt verdifullt. Jeg anbefaler ofte foreldre som skal reise bort å forsøke å bruke Skype eller lignende. Men barnet vil jo ikke kunne krabbe opp på den voksnes fang for å få kjærtegn, så Skype er ikke en fullgod erstatning, sier Gerhardsen.
Hva skal til for at et lite barn knytter seg til deg?
Hun mener at barn vanligvis bygger et hierarki i tilknytningen de første årene, der de har en hovedtilknytningsperson. En tilknytningsperson er en som barnet søker mot, spesielt i tilfeller når det blir redd, stresset eller har vondt.
– En fremmed kan være morsom, men det er ikke det viktigste om den lille er sulten, trøtt eller skvetter. Vi ser at jo mer usikkert eller urolig barnet blir, jo mer vil det søke mot hovedtilknytningspersonen. Det er derfor ekstra viktig for barnet at den personen ikke er borte lenge av gangen. Er person på skjerm vil ikke kunne opprettholde sin posisjon som hovedtilknytningsperson over lengre tid gjennom Skype. For å bygge tilknytning hos sped- og småbarn, trenger de fysisk tilgjengelighet de første årene. Det vil si at den voksne må være mye sammen med spedbarnet for at tilknytningen skal bli trygg, og for å vedlikeholde den, sier Gerhardsen.