Av Maren Eriksen (tekst) og Janet Molde Hollund (foto)7375Sist oppdatert 30.10.18
Seks barnehagebarn har åpnet 10 av årets julekalendere og gitt sin vurdering – sånn at du kan velge den rette til ditt barn.
I år kjøpte vi alle de 10 julekalenderne vi testet på nett. Vi valgte kalendere som var nye i år – enten i ny utgave, eller som vi aldri har testet før. Og valgte bort noen av de mest kjente som vi har testet mange ganger før, som for eksempel Lego og Playmobil for litt eldre barn. Årsaken er at disse kalendrene ikke forandrer seg særlig fra år til år. Lego pleier heller aldri å falle helt i smak for barna i aldersgruppen vi tester for – barnehagebarn. Vi vet imidlertid at de er svært populære for litt eldre barn, gjerne de første årene i skolealder.
Følg med på prisene
Det er hard konkurranse på julekalendermarkedet, og du kan få kalendrene til en ganske billig penge. Særlig om du bruker litt tid på å finne de beste tilbudene på nett. Vi fikk noe rabatt da vi handlet inn kalendrene i midten av oktober, men bare én uke senere var de satt ytterligere ned i pris. 300-400 kroner er prissjiktet de fleste kalendrene ligger i, men det er ikke nødvendigvis sånn at de dyreste er best.
Våre små testere
Vi fikk besøke Molkeholen barnehage i Stavanger i år også, og hadde med oss seks barn på åpningen av 10 julekalendre. Barna heter Erik (3 år), Emilia (3 år), Mikkel (4 år), Alma (4 år), Fredrik (5 år) og Sunniva (5 år), og gjorde en flott jobb som julekalendertestere.
Vanskelig å åpne kalendrene
Det er lite som er så gøy som å åpne luker i julekalendre. Og lite som er så frustrerende som når lukene ikke samarbeider eller det er vanskelig å få ut innholdet i kalenderen. De aller fleste kalendrene som vi testet hadde minst én utfordring når det kom til åpning. Noen hadde luker som var enkle å åpne, men hvor man fort rev av mer enn man skulle. Andre hadde luker som selv voksne slet med å få åpnet. Noen leker var enkle å fiske ut, men pakket inn i plast og tapet rundt, slik at barna måtte få hjelp til å pakke ut. Andre var ikke pakket inn, men satt bom fast inne i kalenderen og også voksne slet med å fiske ut innholdet.
Én kalender skilte seg særlig dårlig ut akkurat her. My Little Pony Beauty var helt umulig å åpne, og pappen falt fort av, slik at opplevelsen av den som kalender ble borte.
Kjente og ukjente merkevarer
Det er mange merkenavn som står sterkt hos de små. Brio, Hatchimals, Peppa Gris, Paw Patrol og Pysjheltene kjente de fleste igjen. Sunniva kjente igjen BabyBorn, og barna så ut til å kjenne igjen Playmobil også. Mummitrollet var derimot helt ukjent.
– Det er onde, trodde Fredrik (5 år), men det viste seg at han tenkte på mumier og ikke Mummitrollet.
Barnas vurdering
Vi satte nok rekord i hvor fort det går an å åpne 24 luker i en julekalender i løpet av testen vår. Noen gikk virkelig fort unna. Og det var veldig variabelt hvor fengende innholdet i kalendrene var.
Noen ganger handlet det bare om å samle flest ting, for så å hoppe videre til neste kalender. My Little Pony Beauty var et eksempel på en sånn kalender. Ingen lekte særlig med innholdet, bortsett fra at Erik (3 år) børstet håret til Emilia (3 år).
Og en aldri så liten krise oppstod da vi åpnet Peppa Gris-kalenderen.
– Jeg fikk julenissen, ropte Sunniva (5 år)
– Nei, det er bare Pappa Gris som har kledd seg ut, kom det tørt fra Fredrik (5 år).
Andre ganger var leken i gang umiddelbart, som da Playmobil 1-2-3-kalenderen, Schleich farm world og Paw Patrol ble åpnet.
– Pinnsvinet får mat, sier Alma (4 år) om Schleich farm world, og leken er allerede i gang når det bittelille pinnsvinet spiser epler og gulrøtter og drikker vann fra skål.
– Skal vi leke med dette alle sammen, spør Sunniva om Paw Patrol, og snart leker alle de seks barna sammen.
– En ogle! sier Sunniva og plasserer uglen i treet på Playmobil 1-2-3-kalenderen.
– Det er en hubro, korrigerer Mikkel (4 år).
– De har egentlig store bein, men de har små. Litt rart at de ikke har kropp, synes Erik (3 år) om figurene i Pysjheltene-kalenderen.
BabyBorn-kalenderen var litt vanskelig å dele barna imellom, for det handlet egentlig om å kle på en dukke, men både Mikkel og Sunniva koste seg masse med det.
Både barna og vi er enige om at kalendrene som førte til lek var de beste.
Barn gjennomskuer kvalitet. Testens taper ble Hatchimals, og det var også den kalenderen flest ga opp umiddelbart. De små figurene var søte, men tilbehøret var fryktelig smått, vanskelig og kjedelig.
Brio-kalenderen ble åpnet med stor entusiasme først, men dabbet fort av for de yngste. Når lek med dukker og spising av pepperkaker frister mer enn å åpne nye luker, sier det sitt.
– Vi må passe på babyen vår, sier Erik (3 år).
– Ja, for vi er mammaen og pappaen, stemmer Emilia (3 år) i.
– Vi er en familie, konkluderer Erik.
De sitter i sofakroken og leker med dukken mens de andre fire barna fortsetter å åpne lukene.
Barnas favoritter
Da alle julekalendrene var åpnet og pepperkakeboksen tom, spurte vi én og én av ungene hvilke julekalendre de hadde på sin topp tre-liste. Her er resultatene:
Erik (3 år):
1. Brio2. Mummi3. Pysjheltene
Emilia (3 år):
1. Playmobil 1-2-32. My Little Pony Beauty3. BabyBorn
Mikkel (4 år):
1. Paw Patrol2. Brio3. Mummi
Alma (4 år):
1. Peppa Gris2. Playmobil 1-2-33. Hatchimals
Fredrik (5 år):
1. My Little Pony Beauty2. Pysjheltene3. Paw Patrol
Sunniva (5 år):
1. BabyBorn2. My Little Pony Beauty3. Peppa Gris
Det var litt overraskende at alle de seks barna hadde ulike favoritter, men det sier også mye om at interesser er det viktigste når det kommer til valg av kalender. Ingen hadde testens taper, Hatchimals på topp. Men én av kalendrene vi voksne likte godt, Schleich farm world, var heller ikke på noen av barnas topp tre.
Alle barna fikk én kalender hver med seg hjem, men lenge var det diskusjon mellom to av barna om hvem som skulle stikke av med innholdet fra My Little Pony Beauty-kalenderen. For selv om selve kalenderen var ubrukelig, var det tydelig at innholdet fenget. Da ett av barna endret sin favoritt til Peppa Gris mot slutten, ordnet det seg av seg selv.
Samlet vurdering
Brio havner langt nede på listen fordi innholdet var så lite, men vi tviler ikke på at kalenderen likevel kan være en vinner hos barn som allerede har togbane som de leker med.
Åtte av de ti kalendrene kan trygt anbefales. Unntakene er My Little Pony Beauty fordi selve kalenderen var ubrukelig, og Hatchimals fordi innholdet var så skuffende. Rangeringen av topp seks er basert på vår opplevelse av lekegleden barna hadde etter å ha åpnet dem og det faktiske innholdet i kalendrene.
Les om kalendrene vi testet:
Klikk på kalendrene for å lese både voksne og barns vurderinger.
Sjekk også tidligere års vurderinger – det finnes mange flere enn 10 julekalendre på markedet, og mange er helt like – eller ganske like – kalendre vi har testet foregående år. Se artikkelen under:
I fjor testet vi blant annet to bok-julekalendre og en myk kalender for de minste. Disse finnes også på markedet i år. Bok-kalendrene har blitt møtt med litt blandede reaksjoner fordi både små og store forventer julehistorier, mens bøkene i kalendrene har vært av mer generell art.