– Å bremse barnets lærelyst eller utsette lesing og skrivetrening hvis barnet er interessert bare fordi det ikke skal være for flinkt ved skolestart, må være tidenes svakeste argument, sier Kitt.
Hun mener lesing fra fødselen av, og gjerne også mens barnet er i magen, gir de beste forutsetningene for god språkutvikling og for å bli skoleklar. Men det er aldri for seint å begynne.
– Selv om barnet kan lese og skrive og kjenner til alle bokstavene, trenger ikke det første året på skolen bli kjedelig. Her handler det om lærerens evne til å begeistre, fenge og få barna med seg. Hvis det å lære bokstaven B også innebærer å tegne en bjørn eller høre et eventyr, eller lese noe spennende, spiller det liten rolle at barnet allerede kjenner til hvordan bokstaven skrives eller uttales. En kjedelig skoletime er som oftest kjedelig for alle – både for de som kan, og de som ikke kan lese, sier hun.
Ord er grunnlaget for språkforståelse, som igjen er basisen for å lære å lese og skrive. For å lykkes i skolen må barnet kunne vie sin oppmerksomhet til, lytte til, huske, forstå og uttale ord. («Baby read aloud bascis, 2006)
Viktigst å kunne lytte
Den beste treningen før skolestart handler imidlertid ikke om bokstavene. Det meste i skolen, og spesielt de første årene, skjer muntlig. Dermed er den viktigste ferdigheten barn kan ha ved skolestart evnen til å lytte, konsentrere seg, og ikke minst forstå hva som sies til dem, sier Kitt.
Nettopp det å konsentrere seg har mange seksåringer problemer med. De er vant med å bruke kroppen sin hele dagen, og nå skal se sitte stille i flere timer til dagen. Da kan det være greit å ha øvd hjemme.
– Barn som har blitt lest for regelmessig siden de var bittesmå har øvd opp denne evnen og assosierer det som regel med noe positivt. Dermed er de i større grad klare for å få med seg det som skjer i klasserommet, forklarer Kitt.
Det at barnet kanskje kan lese og/eller skrive betyr også at de skjønner koblingen mellom bokstaver og ord, skriftlig og muntlig språk.
– Barn som har et rikt ordforråd og forstår begreper, lærer fortere nye, og vil oppleve mestringsfølelse i skolen. Det er viktig for barnets selvfølelse, sier Kitt.