Mange gruer segÅ begynne på skole er en stor overgang for barnet, og så mange som 1 av 3 gruer seg. Det er flest jenter blant dem som gruer seg. Ifølge Ulvund grubler barna mest på om de kommer til å klare å få venner. De gruer seg ikke for om de vil klare skolens mer akademiske krav, som lesing og skriving.
– Snakk med barnet om at han må være grei mot andre. Den viktigste innfallsporten til å få venner er å være grei, og det betyr blant annet å kunne dele. Det bør barnet ha lært i barnehagen, sier Ulvund.
Venner– Noen ganger trenger barn litt hjelp til å finne seg til rette, også etter at de har begynt på skolen. Du kan stimulere barnet til å invitere skolekamerater med hjem. Men du må være varsom. Hvis du foreslår at han skal ta med noen hjem, og han kommer hjem alene, kan det hende at han har spurt og fått avslag. Da risikerer du å strø salt i såret hvis du fortsetter å mase, forteller Ulvund, som anbefaler å snakke med læreren om hvem av klassekameratene barnet ditt kan tenkes å komme overens med og å ta utgangspunkt i det.
I vennskap er det kvalitet som gjelder framfor kvantitet:
– Mange foreldre tror at det er viktig at barnet har masse venner, men det viktigste er at de har én. De er mindre sårbare med flere venner i tilfelle det skjer noe krøll med bestevennen, men det aller viktigste er at de har i alle fall én venn.
På dette området finnes det en hel del som foreldrene kan gjøre for å lette skolestarten for sine små, tipser pedagogikkprofessoren:
– Om du ikke har oversikten allerede, kan du snakke med skolen og be om å få se hvem som skal begynne i førsteklasse til høsten. Hvis barnet deres ikke kjenner noen av dem, kan dere ta kontakt med dem som bor i nærheten. Det viktigste er barnet ditt kjenner én av de andre i klassen. Han eller hun trenger ikke å kjenne hele klassen.
Tips: Når dere skal møte barnets kommende klassekamerat, er det lurt å lage et møte på barnas premisser og å legge til rette for en avslappet stemning uten press. Du kan ikke styre hvem barnet ditt skal like, og hvis det ikke oppstår vennskap, er det helt greit. Da kan dere prøve med noen av de andre nye klassekameratene. Legg møtet til et nøytralt område hvor barna kan boltre seg fritt, som for eksempel en lekeplass, eller gå en liten tur sammen. Å være i aktivitet sammen gjør det lettere å bli kjent og får alle til å slappe av.
Et vennskap varer fra et halvt til ett år for en femåring. I skolealder er det fortsatt vanlig at barna skifter venner jevnlig. De fleste barn velger å leke sammen med barn som likner dem selv.
– I femårsalderen har gutter i gjennomsnitt to nære venner, og jentene har én nær venn. Antallet fordobles etter skolestart, men jentene har fortsatt færre venner. En femåring vet godt hvem han har mest lyst til å leke med. Når barna begynner på skolen, vil de stille gradvis større krav til vennskapene sine. For eksempel oppgir barn at en venn må være forståelsesfull og til å stole på, forteller Ulvund.
Har barnet ditt problemer med å få venner? Slik kan du hjelpe:- Lek med barnet ditt 10-15 minutter hver dag og vis hvordan man deler og venter på tur. Det er alltid bedre å vise enn å fortelle om det.
- Når barnet leker alene, kan du si ”det ser gøy ut. Får jeg være med?” for å vise barnet ditt hvordan det kan bryte inn i andres lek på en sosial måte.
- Når barnet ditt har besøk hjemme, la dem selv bestemme hva de vil gjøre. Ha en felles aktivitet i bakhånd om det skulle skjære seg, som for eksempel baking.
- Ikke ros barnet for flott lek i andres påhør. Fra 6-7-årsalderen vil mange barn bli flaue av det.
- Oppmuntre barnet til å delta i organisert aktiviteter i nærmiljøet, som ballspill, speider, korps. Da møter det automatisk andre barn med samme interesse.
Kilde: Stein Erik Ulvund/”Forstå barnet ditt 5-8”