Hjelp til med leksene, hjelp barna med å ha med gymtøyet, hjelp dem med å ta med matpakke hver dag og gi læreren beskjed når barnet ditt ikke har forstått matteoppgavene.
– Lærere kan oppleve det vanskelig å samarbeide med foreldre når foreldre ikke følger opp barnet. En slik manglende oppfølging kan være at barnet kommer på skolen uten å ha gjort lekser, uten matpakke og uten gymtøy, forteller Ann Kristin Kjemsaas. Kjemsaas er klinisk familieterapeut og jobber som seniorrådgiver i statped.nord, som er et statlig spesialpedagogisk støttesystem.
Kjemsaas har skrevet en masteroppgave om samarbeidet mellom foreldre og skole med. I oppgaven intervjuet hun lærere med fokus på læreres kompetanse om kommunikasjonen med foreldrene.
– Hovedkonklusjonen i oppgaven min er at lærere ønsker seg et godt samarbeid med foreldrene. De ønsker dialog. Men jeg fant også at de ikke har tilstrekkelig kompetanse om kommunikasjon, og dette gjelder særlig når det oppstår problemer i samarbeidet. Og det er jo nettopp da vi trenger kompetanse om kommunikasjon, forteller familieterapeuten.
Lærere kan for lite om foreldre
Kjemsaas forklarer at lærerne sier at de ønsker at foreldrene skal bry seg om hva som skjer på skolen. Men læreren og foreldrene har ikke nødvendigvis avklart hva det vil si å bry seg og hvor grensene går for å bry seg for mye og å bry seg for lite.
Lærer Håvard Tjora kjenner seg igjen i beskrivelsen.
– Jeg ønsker meg aktive foreldre. Men samtidig er det et problem at lærere ikke har lært gjennom utdannelsen sin å forholde seg til foreldrene. I løpet av fire år på lærerhøyskolen hørte jeg ikke ett ord om foreldre, sier han.
Hva ønsker lærere av foreldre?
– Jeg liker aktive foreldre som melder inn hva som funker og ikke funker og hvordan de opplever ting jeg har sagt og ment. Da jeg var helt nyutdannet var det skremmende fordi det opplevdes som kritikk hvis foreldrene sa til meg at barnet deres syntes det var bråkete i klasserommet eller at leksene var vanskelige. Men etter hvert skjønte jeg at dette jo er kommunikasjon. Foreldrene gir meg en mulighet til å rette opp det som ikke fungerer. Etter hvert syntes jeg det var mer skremmende med dem som ikke sier noen ting. Da må jeg hele tiden selv vurdere om barnet har det bra og om det trives og lærer, sier Tjora.
Er det ok om foreldrene sender deg sms og ringer om kvelden?
– Hvis det er noe akutt, vil jeg vite om det. Jeg vil ikke troppe opp på skolen og tro at alt er bare fint når det har skjedd en stygg mobbesak på skoleveien ettermiddagen før. Men hvis det ikke haster, er det best å ikke ringe. Gjelder det leksene for eksempel, bør det vente til neste skoledag. Personlig synes jeg også at e-post går greit, sier Tjora.